Kraków oczekuje na wydanie decyzji środowiskowej dla fragmentu przyszłego metra, prowadzonej przez Prezydenta Oświęcimia. Wynik tej procedury zdeterminuje harmonogram prac projektowych i realizacyjnych pierwszej linii metra.
Procedura środowiskowa w rękach Oświęcimia
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach przygotowuje Prezydent Oświęcimia ze względu na wyłączenie władz Krakowa z postępowania z powodu możliwego konfliktu interesów. W rozprawie administracyjnej, zorganizowanej w Krakowie, uczestniczył Zarząd Inwestycji Miejskich oraz autor raportu oddziaływania na środowisko.
Czytaj także: Zaginął 32-latek z Krakowa. Może poruszać się samochodem Bolta
Terminy i kolejne etapy
Zgodnie z komunikatem, organ prowadzący przedłużył termin wydania decyzji do 31 grudnia 2025 roku. Po otrzymaniu decyzji środowiskowej miasto będzie mogło przystąpić do uzyskania pozwolenia na budowę i przygotowania dokumentacji projektowej pierwszego odcinka metra.
Czytaj także: Działacz PiS-u może trafić do więzienia. Chodzi o nielegalną broń
Studium Kierunków Rozwoju Metra
Równolegle trwają prace nad Studium Kierunków Rozwoju Metra, które wskaże przebieg pierwszej linii oraz integrację z kolej aglomeracyjną i siecią tramwajową. Dokument opracowuje interdyscyplinarny zespół z Urzędu Miasta, Zarządu Transportu Publicznego i zewnętrznych ekspertów urbanistyki oraz ekonomii.
Czytaj także: Villar wraca do Krakowa. Ale nie do Wisły
Co może zmienić decyzja środowiskowa?
– Po wydaniu decyzji środowiskowej rozpocznie się proces pozyskania pozwoleń budowlanych – podkreśla magistrat. Zakończenie tej fazy pozwoli na wybór wykonawcy i rozpoczęcie robót przygotowawczych, w tym drążenia tuneli oraz budowy pierwszych stacji.
Czytaj także: Rośnie S7 na odcinku Widoma-Kraków. Zobacz ZDJĘCIA
Kiedy zobaczymy pierwsze prace?
Ambitny harmonogram przewiduje start budowy w 2026 roku, ale opóźnienie decyzji może przesunąć ten termin nawet o rok lub dłużej. Realistyczny scenariusz zakłada rozpoczęcie robót dopiero po połowie 2026 roku, o ile procedury zakończą się bez kolejnych odwołań.
Perspektywy dla mieszkańców
Decyzja środowiskowa zadecyduje nie tylko o terminach, ale też o ostatecznym kształcie tras i lokalizacji stacji. Krakowianie zgłosili łącznie 63 uwagi do raportu środowiskowego, dotyczące wpływu na budynki, zieleń i hałas. Uwagi te zostaną uwzględnione przed wydaniem ostatecznej decyzji.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas na Facebooku!