Jedno z kluczowych skrzyżowań w Krakowie wymaga poprawy. W tym miejscu często dochodzi do kolizji, a także zatorów ruchu. Problemy z przejazdem mają również pojazdy komunikacji miejskiej.
Sytuacja ma miejsce na skrzyżowaniu ulic Klimeckiego i Nowohuckiej pod estakadą im. Jacka Kaczmarskiego. Przez niewłaściwą koordynację sygnalizacji świetlnej często zdarzają się tam kolizje i zatory ruchu.
Czytaj także: Protest przeciwko Strefie Czystego Transportu w Krakowie. Dziś kluczowa decyzja
Radny chce zwiększyć bezpieczeństwo
Zobacz
Radny Rafał Zawiślak złożył interpelację do prezydenta Krakowa, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu oraz usprawnienie przejazdu komunikacji miejskiej na skrzyżowaniu.
– Zwracam się z prośbą o pilną analizę oraz wdrożenie rozwiązań poprawiających organizację ruchu w tym miejscu – napisał w interpelacji Rafał Zawiślak.
Czytaj także: Jedyny odkryty basen w Krakowie. Znamy datę otwarcia obiektu na sezon 2025
Liczne kolizje na skrzyżowaniu
Na dolnym poziomie estakady kierowcy jadący prosto ul. Nowohucką i mający zielone światło przecinają tor ruchu pojazdów skręcających w lewo w ul. Klimeckiego, którzy po pierwszym zielonym sygnale często nie dostrzegają kolejnego czerwonego. Skutkiem są liczne kolizje.
Jednym ze świadków takiej kolizji był sam radny. Poinformował, że zdarzenie miało miejsce 27 kwietnia 2025 roku. Rafał Zawiślak dodał, że niestety opisane zdarzenie nie jest odosobnione.
Problem na skrzyżowaniu dotyczy również pojazdów komunikacji miejskiej.
– Autobusy regularnie stoją w korku, nie mogąc pokonać „prostego” skrzyżowania w trakcie jednej zmiany świateł, co blokuje także ruch tramwajowy na tym węźle – wyjaśnia radny w interpelacji.
Czytaj także: Turysta zrzucił wielki głaz w Tatrach. Nagranie trafiło już na policję
Podjęcie działań, aby zwiększyć bezpieczeństwo
Radny Rafał Zawiślak zwrócił się do prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego, o podjęcie następujących działań:
- 1. Przedstawienie pełnego zestawienia liczby wypadków i kolizji drogowych od 1 stycznia 2020 r. do 31 maja 2025 r. Radny prosi o dane roczne z rozróżnieniem na zdarzenia z ofiarami w ludziach oraz kolizje bez ofiar.
- 2. Udostępnienie danych dotyczących opóźnień linii autobusowych KMK, które pokonują to skrzyżowanie (m.in. linie 174, 178/578, 669), w ujęciu miesięcznym za lata 2023-2025, wraz z informacją o średnim, a także maksymalnym odchyleniu od rozkładu jazdy.
- 3. Przeprowadzenie pilnej analizy programów sygnalizacji świetlnej na omawianym skrzyżowaniu oraz wdrożenie zmian (np. dodanie fazy ochronnej lub jasnych sygnałów kierunkowych), które zapobiegną jednoczesnemu wjazdowi pojazdów na kolizyjne tory ruchu.
- 4. Ocenę możliwości budowy wydzielonego buspasa Nowohuckiej pod estakadą, tak aby transport zbiorowy mógł pokonywać skrzyżowanie bez strat czasowych, nie blokując przy tym torowiska tramwajowego.
- 5. Rozważenie dodatkowych środków bezpieczeństwa, takich jak doświetlenie sygnalizatorów, instalacja sygnalizatorów powtórzeniowych przed wlotami, wyraźniejsze oznakowanie poziome (linie prowadzące i pola wyłączenia), montaż tablic zmiennej treści ostrzegających o czerwonym świetle, czy też zastosowanie detekcji blokujących przejazd w przypadku przejazdu na czerwonym.