Ostatnia hala serwisowa w zajezdni przy ul. Ujastek przeszła gruntowny remont. Obiekt przygotowano do obsługi nowoczesnych tramwajów dwukierunkowych, które pojawią się w Krakowie za trzy lata.
----- Reklama -----
Nowa hala gotowa na tramwaje przyszłości
21 października władze Krakowa otworzyły wyremontowaną halę SO2 w zajezdni Nowa Huta. To ostatni element wieloletniej modernizacji całego obiektu przy ul. Ujastek. Zastępca prezydenta miasta Stanisław Kracik wziął udział w uroczystości oddania hali do użytku.
Zakład będzie obsługiwał wszystkie tramwaje MPK, które jeżdżą po Krakowie. Mechanicy wymienią tam silniki, przetwornice i wózki. Naprawią pojazdy po kolizjach i okleją je reklamami. Hala została zaprojektowana z myślą o trzydziestu nowych tramwajach dwukierunkowych, które miasto zamówiło w firmie PESA Bydgoszcz. Pierwszy taki pojazd wyjedzie na ulice w 2028 roku.
Co zmieniono w zajezdni
Prace trwały od stycznia 2021 roku. Robotnicy wybudowali wiatę dla tramwajów, przebudowali układ torowy i zagospodarowali teren wokół hali. Na dachu zamontowali kable grzewcze, które zapobiegają zaleganiu śniegu. Panele fotowoltaiczne zamienią słońce w energię elektryczną. Pod ziemią wykopano zbiornik, który zbiera nadmiar deszczówki.
----- Reklama -----
Modernizacja objęła całą zajezdnię. Powstały nowe szatnie i pomieszczenia dla pracowników. Wybudowano halę obsługi codziennej z myjnią, która wykorzystuje tylko wodę deszczową. Obiekt ma 150 metrów długości i mieści dziewięć tramwajów, nawet tych najdłuższych w Polsce.
Ekologia i oszczędności
MPK postawiło na rozwiązania przyjazne środowisku. Fotowoltaika i odzysk wody deszczowej obniżą koszty utrzymania zajezdni. Dwanaście nowych torów postojowych zwiększyło pojemność obiektu. Motorniczowie i pracownicy techniczni zyskali bezpieczniejsze i wygodniejsze warunki pracy.
Zajezdnia w Nowej Hucie jest teraz jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce.