Poznaliśmy wyniki Barometru Krakowskiego. Mieszkańcy i mieszkanki Krakowa wskazali jakość powietrza, zwiększenie liczby miejsc parkingowych i przeciwdziałanie hałasowi jako pole do poprawy. Natomiast doceniono atrakcyjność oferty kulturalnej miasta oraz jakość terenów zielonych.
Badanie społeczne jakości życia i usług publicznych w Krakowie realizowane jest od 2014 r. w cyklu dwuletnim. Jego celem jest poznanie opinii mieszkańców na temat rozwoju i funkcjonowania miasta w poszczególnych obszarach zarządzania, monitorowanie opinii o jakości świadczonych usług i reagowanie na oczekiwania.
Badanie realizowane jest na próbie co najmniej 1100 dorosłych mieszkańców, a uczestniczenie w badaniu polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie, podczas spotkania z ankieterem. Tegoroczna edycja odbyła się od 15 kwietnia do 10 czerwca, a pytania tradycyjnie odnosiły się do ostatnich 12 miesięcy funkcjonowania samorządu.
Miasto umożliwia realizację celów życiowych
91 proc. krakowianek i krakowian deklaruje zadowolenie z życia w Krakowie. 87 proc. respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że Kraków umożliwia realizację celów życiowych.
Pytani o poszczególne aspekty życia w mieście deklarują największe zadowolenie z: atrakcyjności centrum miasta, oferty kulturalnej i rozrywkowej, jakości terenów zielonych i edukacji.
– Badania są elementem dialogu z mieszkankami i mieszkańcami, równorzędnym z ławeczką dialogu i konsultacjami społecznymi, na które kładę nacisk od maja, od początku nowej kadencji. Bardzo cieszy mnie fakt, że tendencje są wzrostowe i większości mieszkańcom dobrze żyje się w Krakowie – mówi prezydent Aleksander Miszalski.
Niektóre obszary wymagają poprawy
Mieszkańcy najmniej zadowoleni są z: dostępności miejsc parkingowych w Krakowie (56 proc. niezadowolonych), kosztów życia (49 proc. niezadowolonych) i jakości powietrza, choć w przypadku jakości powietrza zadowolenie od lat sukcesywnie rośnie – w stosunku do 2022 r. wzrosło o 7 punktów procentowych.
Badani wskazali, że także walka z hałasem wymaga zintensyfikowania działań – z poziomu hałasu w mieście zadowolonych jest jedynie 44 proc. respondentów.
Mieszkańcy zauważają też poprawę jakości i dostępności zieleni w mieście. 90 proc. ankietowanych deklaruje, że w odległości 15 minut pieszo od miejsca zamieszkania znajdują się tereny, które mogą służyć wypoczynkowi lub rekreacji.
Priorytety na przyszłe lata
W każdej edycji badania respondenci proszeni są o wytypowanie trzech aspektów, które powinny być priorytetami w działaniach władz miasta. W tegorocznej najwięcej wskazań otrzymały: koszty życia, dostępność miejsc parkingowych w mieście oraz dbałość o bezpieczeństwo. Wśród priorytetów jest też poprawa jakości powietrza. Krakowianie zauważają wysiłki w trosce o jego jakość, niemniej jednak jakość powietrza nieustannie jest wskazywana przez mieszkańców jako jedno z najważniejszych działań dla władz miasta.
87 proc. respondentów jest zadowolonych z komunikacji publicznej. Wysoko oceniane są poszczególne aspekty organizacji komunikacji (np. rozmieszczenie przystanków, niezawodność, komfort przemieszczania się czy czas dojazdu do pracy), ale tylko 50 proc. krakowian deklaruje zadowolenie z poziomu cen biletów.
Bardzo wysoki odsetek, bo aż 98 proc. krakowian deklaruje poczucie bezpieczeństwa w mieście. Bezpieczeństwo w Krakowie od lat jest na wysokim poziomie, ale obniżyło się nieco poczucie bezpieczeństwa w nocy.
Wysoki jest także poziom zadowolenia z funkcjonowania placówek edukacyjnych oraz z możliwości aktywnego spędzania wolnego czasu w mieście – tutaj zadowolenie wyraziło 93 proc. badanych.
Źródło: Kraków.pl