----- Reklama -----

Prezydent Krakowa spotkał się z prezydentem Warszawy. Rozmawali o… metrze!

FK
FK

 Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa, spotkał się z Rafałem Trzaskowskim, prezydentem Warszawy, aby rozmawiać o budowie krakowskiego metra. „Dawna stolica, obecna stolica. Jedyne obecnie metro w Polsce, przyszłe drugie metro w Polsce. Współpracujemy, dzielimy się wiedzą, budujemy dobrą komunikację dla Warszawy i Krakowa!” – napisał Trzaskowski na swoich mediach społecznościowych.

Drugie metro w Polsce – ambitny plan Krakowa

Kraków jako drugie miasto w Polsce będzie miało metro. Po latach dyskusji projekt wreszcie nabiera realnych kształtów. Władze miasta ogłosiły szczegółowy plan budowy dwóch linii metra – M1 i M2 – o łącznej długości prawie 29 kilometrów i 29 stacjach.

„Mamy jasny cel – chcemy, by za 10 lat krakowianie pojechali metrem” – zapowiada prezydent Aleksander Miszalski. „To absolutny priorytet miasta na najbliższą dekadę. Nasza metropolia nie uzyska dodatkowego impulsu rozwojowego bez metra”.

Trasa metra: od Nowej Huty do Opatkowic i Kurdwanowa

Obie linie rozpoczną się w okolicach Kombinatu w Nowej Hucie i pobiegną równolegle przez centrum miasta w okolice ul. Brożka, gdzie się rozdzielą. Linia M1 poprowadzi do Opatkowic, a M2 na osiedle Kurdwanów.

----- Reklama -----

Na wspólnym odcinku znajdą się kluczowe przystanki:

  • Nowa Huta Kombinat
  • Zalew Nowohucki
  • Plac Centralny
  • Aleja Róż
  • Rondo Kocmyrzowskie
  • Czyżyny
  • Rondo Mogilskie
  • Dworzec Główny
  • Stary Kleparz
  • Teatr Bagatela
  • Muzeum Narodowe
  • Rondo Grunwaldzkie
  • Ludwinów

Linia M1 skieruje się dalej przez: Ruczaj, Kampus UJ, Bobrzyńskiego, Kobierzyn, Kliny, Opatkowice.

Linia M2 pobiegnie przez: Łagiewniki, Sanktuarium, Kurdwanów.

300 tysięcy pasażerów dziennie

Metro ma przewozić codziennie niemal 300 tysięcy pasażerów. Według miejskich analiz prawie 40 proc. mieszkańców znajdzie się w zasięgu dziesięciu minut pieszo od stacji metra. W połączeniu z tramwajami i koleją aglomeracyjną szybki transport obejmie aż 63 proc. populacji Krakowa.

Pociągi będą kursować co 2 minuty na odcinku wspólnym obu linii i co 4 minuty na dalszych odcinkach. Metro ma znacznie skrócić czas przejazdu – przykładowo z Nowej Huty do Muzeum Narodowego dojedziemy w 26 minut zamiast obecnych kilkudziesięciu.

Harmonogram: budowa w 2030, otwarcie w 2035

Zgodnie z harmonogramem, do 2026 roku mają powstać wszystkie niezbędne dokumenty, a w 2027 roku Kraków chce uzyskać wymagane zgody i pozwoleniaRozpoczęcie budowy planowane jest na 2030 rok, a pierwsze autonomiczne pociągi mają wyjechać na trasę w 2035 roku.

Szacowany koszt budowy pierwszej linii metra wynosi 13-15 miliardów złotych, a koszt taboru to około 1,5 miliarda złotych. Miasto aktywnie rozważa potencjalne źródła finansowania, w tym środki z budżetu państwowego, lokalnego, prywatnych inwestorów oraz funduszy unijnych.

Współpraca z Warszawą i Metro Warszawskie

Kraków nawiązał współpracę ze spółką Metro Warszawskie, która realizuje tę formę transportu w stolicy. To właśnie dlatego doszło do spotkania prezydentów Krakowa i Warszawy.

Rafał Trzaskowski na swoich mediach społecznościowych napisał: „Dawna stolica, obecna stolica. Jedyne obecnie metro w Polsce, przyszłe drugie metro w Polsce. Współpracujemy, dzielimy się wiedzą, budujemy dobrą komunikację dla Warszawy i Krakowa!”.

Podczas wcześniejszego spotkania w kwietniu 2024 roku Trzaskowski podkreślał: „Jeżeli Kraków będzie patrzył w przyszłość, to osiągnie jeszcze większy sukces. Najważniejsze jest to, że Aleksander Miszalski ma pomysł na Kraków”.

Autonomiczne pociągi i nowoczesne technologie

Krakowskie metro ma być najnowocześniejsze w Polsce. Władze miasta prowadzą już rozmowy z producentami taboru i mają zapewnienie, że są oni gotowi dostarczyć najbardziej innowacyjne rozwiązania. Pociągi mają być w pełni autonomiczne.

Wiceprezydent Stanisław Mazur przyznał, że wyznaczony termin może wydawać się ambitny, jednak miasto opiera się na doświadczeniach z francuskiej Tuluzy, gdzie w ciągu pięciu lat udało się zrealizować podobną inwestycję.

Kontrowersje i wątpliwości

Nie wszystko idzie gładko. Jak podaje stowarzyszenie Kraków dla Mieszkańców, procedura wydawania decyzji środowiskowej trwa już w Magistracie od dwóch lat. Komplikacją okazała się zmiana władzy – rodzice Aleksandra Miszalskiego i jego I zastępca, Stanisław Mazur, mają nieruchomości na trasie metra, co stanowi konflikt interesów.

Dlatego dokumenty trafiły do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, które przekazało sprawę do gminy Oświęcim. „Nie wiadomo, dlaczego z ich złożeniem w SKO czekano do końca września, skoro konflikt interesów zaistniał 7 maja, w dniu zaprzysiężenia Miszalskiego” – pytają krytycy.

Pojawiają się również wątpliwości co do typu metra. Do SKO trafiła dokumentacja dotycząca premetra, czyli linii tramwajowej częściowo w tunelu, a nie „prawdziwego” metra ciężkiego jak w Warszawie. „Nie wiadomo, czy wydana decyzja środowiskowa będzie ważna, jeśli w Krakowie będzie miało powstać zapowiadane 'prawdziwe’ metro” – ostrzegają eksperci.

Metro w strategii rozwoju Polski

Krakowskie metro zostało wskazane w projekcie Strategii Rozwoju Polski do 2035 roku jako jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych. To otwiera drogę do pozyskania finansowania zewnętrznego – zarówno ze środków unijnych, jak i krajowych oraz z kredytów międzynarodowych instytucji finansowych.

Prezydent Miszalski podkreśla: „Odchodzimy od myślenia o podziemnych tramwajach. Będziemy realizowali projekt metro typu ciężkiego. Rozpoczęcie budowy metra to najważniejsze zobowiązanie jakie złożyłem mieszkańcom w czasie kampanii wyborczej”.

Quick Link

Podaj dalej
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *