Ten mem mówi wszystko o Strefie Czystego Transportu w Krakowie. Wielkie SUV-y zapraszamy, małe Seicento – „ciebie nie XD”

FK
FK

Nowa Strefa Czystego Transportu w Krakowie jeszcze nie weszła w życie, a już wywołuje lawinę memów i komentarzy. Najlepiej jej absurdy podsumowuje krążący po sieci obrazek: potężne SUV-y i luksusowe limuzyny wjeżdżają do strefy bez problemu, a małe, stare Seicento – choć pali mniej i zajmuje mniej miejsca – zostaje za bramą. Czy naprawdę o to chodziło w walce o czystsze powietrze?

Zasady krakowskiej Strefy Czystego Transportu – komu wolno, komu nie?

Od 1 stycznia 2026 roku Kraków wprowadza Strefę Czystego Transportu obejmującą niemal cały obszar miasta w granicach IV obwodnicy. Do SCT będą mogły wjeżdżać samochody benzynowe spełniające normę Euro 4 (czyli wyprodukowane po 2005 roku) oraz diesle z normą Euro 6 (czyli rocznik 2014 lub nowszy) Dla ciężarówek i autobusów limity są jeszcze ostrzejsze.

Czytaj także: Z Krakowa najlepiej przywieźć… gluta! Nowa moda na straganach.

Wyjątkiem są mieszkańcy Krakowa, którzy już posiadają starsze auta – oni mogą jeździć swoimi samochodami bez ograniczeń, dopóki nie zdecydują się na zakup nowszego pojazdu. Kierowcy spoza miasta, których auta nie spełniają norm, będą musieli płacić za wjazd: od 100 zł miesięcznie w 2026 roku do nawet 500 zł miesięcznie w 2028 roku, a potem zakaz będzie całkowity.

SUV na Euro 6 – zapraszamy! Seicento z 2002? Sorry, nie tym razem

I tu wjeżdża mem z portalu donald.pl. Widzimy na nim luksusowe SUV-y, wielkie pick-upy i limuzyny – wszystkie spełniające normy Euro 6 lub Euro 4 – które bez problemu mogą wjechać do strefy. Obok – samotne, stare Seicento, które mimo mikroskopijnego silnika i śladowego spalania, nie spełnia wymagań i zostaje za bramą SCT.

Czytaj także: Pojazd z jak Gwiezdnych Wojen na Podhalu. Ma ratować ludzkie życia.

W praktyce oznacza to, że nowy, kilkutonowy SUV z silnikiem V8, który spełnia normę Euro 6, jest „czystszy” w oczach przepisów niż stare, miejskie auto, które spala mniej i emituje mniej CO2… ale nie spełnia formalnych norm emisji tlenków azotu.

Czy o to chodziło w walce o czyste powietrze?

Twórcy strefy tłumaczą, że chodzi przede wszystkim o ograniczenie emisji tlenków azotu i cząstek stałych – a te są największym problemem w starszych dieslach i benzyniakach bez katalizatorów. Ale czy rzeczywiście chodzi o ochronę środowiska, jeśli do centrum Krakowa bez problemu wjadą luksusowe SUV-y, a nie wjedzie mały, lekki samochód, który zużywa trzy razy mniej paliwa?

Czytaj także: Ksiądz Natanek znowu przed sądem. O co poszło?

To pytanie zadają sobie nie tylko internauci, ale i eksperci od transportu i ekologii. Bo choć normy Euro są skutecznym narzędziem walki ze smogiem, to w praktyce faworyzują nowe, duże i drogie samochody, a wykluczają starsze, tanie auta miejskie.

Ironia losu – czy SCT rzeczywiście poprawi powietrze?

Krakowska SCT to kompromis – z jednej strony wyłącza z przepisów ponad 100 tys. samochodów mieszkańców, z drugiej wprowadza wysokie opłaty dla przyjezdnych i stopniowo eliminuje najstarsze auta z miasta. Ale patrząc na ten mem, trudno nie zadać pytania: czy rzeczywiście chodzi o ochronę środowiska, czy może bardziej o wpływy z opłat?

Czytaj także: Co z otwarciem Zakrzówka? Mamy dobre informacje.

Jedno jest pewne – w Krakowie już dziś wiadomo, że w walce o czyste powietrze nie zawsze wygrywa zdrowy rozsądek. Czas pokaże, czy SCT przyniesie realną poprawę jakości życia, czy zostanie zapamiętana jako kolejny mem.

Quick Link

Podaj dalej
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O Nas

Jesteśmy najszybciej rozwijającym się portalem na temat Krakowa i Małopolski

Redakcja

Zobaczysz coś ciekawego, chcesz żebyśmy o tym napisali? Daj nam znać:

redakcja@kr24.pl

Chcesz zamieścić reklamę na naszym portalu? Napisz:

reklama@kr24.pl

Wydawcą portalu jest
Fundacja KR24.pl

Wpisana do rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji Oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: 0001110778