Nowa linia tramwajowa, łącząca Krowodrzę Górkę z Azorami, ma kosztować około 250 mln zł, z czego 173 mln zł ma pochodzić z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS). Obecnie miasto jest na etapie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz finalizowania wniosku o dofinansowanie. Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski podkreśla, że „będzie to wyjątkowa linia – z mniejszą ingerencją w istniejącą roślinność, z większą liczbą trawników i rozchodników na dachach przystanków. Będzie bardziej zielono”. Dodaje, że zależy mu, aby tramwaj wraz z towarzyszącą infrastrukturą był jak najbardziej przyjazny środowisku, a ingerencja w otoczenie ograniczona do minimum.
Szereg zmian w projekcie
W stosunku do pierwotnych założeń projektowych wprowadzono szereg zmian, które wzbogacą przestrzeń zieloną i zminimalizują wpływ inwestycji na istniejącą roślinność. Zamiast standardowych ekranów akustycznych przewidziano przezierne lub pochłaniające „zielone ściany”, które obsadzone będą pnączami. Przed rozpoczęciem robót przeprowadzona zostanie kolejna fitosanitarna ocena drzew z możliwością ich przesadzenia, a geometria chodników i dróg rowerowych została zmodyfikowana tak, aby ograniczyć wycinkę wysokiej zieleni. Długie odcinki „zielonego torowiska” zastąpione zostaną trawnikami w miejscach pierwotnie planowanych pod kruszywo, a skarpy przy węźle Weissa i zieleńce w rejonie ul. Jaremy zagospodarowane będą nasadzeniami dostosowanymi do istniejących sieci podziemnych. Na przystankach pojawią się powiększone wiaty, których dachy pokryją rozchodniki, a przy kładce nad ul. Opolską poprawione dojście do windy uzupełnione zostanie o stojaki rowerowe.
Czytaj także: Są zarzuty dla kobiety, która zamordowała byłego męża! Grozi jej dożywocie
Jaką trasą pojedzie tramwaj na Azory?
Trasa torów prowadzi tuż obok parku Krowoderskiego, dlatego po stronie granicy działki zaprojektowano pas zieleni oddzielający jezdnię od torowiska, a tuż obok poprowadzone zostaną droga dla rowerów i chodnik dla pieszych. Warto podkreślić, że kultowa górka saneczkowa w północnej części parku zostanie zachowana w niezmienionym kształcie, co zapewni mieszkańcom ciągłość rekreacyjnych atrakcji.
Czytaj także: W czwartek blokada Chrzanowa! Związkowcy Valeo mają dosyć
Powstanie parking
W rejonie ul. Weissa powstanie także parking Park&Ride na około 200 samochodów, a przy istniejącej pętli autobusowej „Azory” wybudowana zostanie zadaszona pętla autobusowo-tramwajowa. Projekt zakłada również kładkę rowerową nad ul. Weissa oraz przebudowę kładki dla pieszych nad ul. Opolską. Po ukończeniu tej inwestycji komunikacja w północnej części Krakowa zostanie znacząco usprawniona, łącząc nowoczesne rozwiązania transportowe z poszanowaniem dla środowiska naturalnego.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas na Facebooku!