Od 1 stycznia starsze samochody nie wjadą do centrum Krakowa bez rejestracji w systemie. Ponad 175 tysięcy osób już sprawdziło, czy ich pojazd spełnia normy. Miasto otwiera punkty obsługi i uruchamia pełen system opłat.
----- Reklama -----
Kraków wprowadza strefę dla czystszego powietrza
Kraków przygotowuje się do największej zmiany w organizacji ruchu od lat. Za niespełna trzy tygodnie w życie wejdzie Strefa Czystego Transportu, która obejmie 60 procent miasta – cały obszar wewnątrz czwartej obwodnicy.
System działa już od poniedziałku i wzbudza ogromne zainteresowanie. W ciągu czterech dni ze strony sct.zdmk.krakow.pl i aplikacji mKraków skorzystało ponad 175 tysięcy kierowców. Każdy może sprawdzić, czy jego auto będzie mogło wjechać do strefy.
Kto będzie mógł wjeżdżać do centrum
Miasto postawiło jasne wymagania. Samochody benzynowe muszą spełniać normę Euro 4 albo być wyprodukowane po 2005 roku. Diesle osobowe – to norma Euro 6 lub produkcja od 2014 roku. Dla ciężarówek i autobusów z silnikiem Diesla wystarczy norma Euro 6, ale pojazd musi być wyprodukowany po 2012 roku.
----- Reklama -----
Właściciele aut spełniających te wymogi nie muszą nic robić. System automatycznie zakwalifikuje ich pojazdy jako uprawnione do wjazdu.
Mieszkańcy Krakowa dostaną bezterminowe zwolnienie
Krakowianie zameldowani w mieście i płacący tu podatki mogą odetchnąć z ulgą. Otrzymają bezterminowe zwolnienie dla wszystkich samochodów, które kupili przed 26 czerwca 2025 roku. Nie ma znaczenia, jak stare są te auta.
Jest tylko jeden warunek – trzeba zgłosić pojazd w systemie. Zgłoszenie będzie trzeba ponawiać co roku, ale tylko wtedy, gdy samochód nie spełnia norm emisji.
Do czwartku wpłynęło ponad 6 tysięcy wniosków o uprawnienia. Zdecydowana większość, bo 5,2 tysiąca, dotyczyła właśnie mieszkańców Krakowa ze starszymi autami.
Punkty obsługi ruszają za kilka dni
Od poniedziałku, 15 grudnia, miasto otwiera osiem Punktów Obsługi Mieszkańców. Znajdą się między innymi przy ulicy Centralnej 53, Reymonta 20, w Galerii Bronowice i Galeriii Serenada. Pracownicy pomogą załatwić formalności i wyjaśnią wątpliwości.
Opłaty za wjazd będzie można wnosić tylko w dwóch miejscach – przy ulicy Centralnej i Reymonta. Przed końcem roku pojawią się też specjalne automaty do płatności.
Jak będą działać opłaty dla osób spoza Krakowa
Mieszkańcy innych miast, którzy jeżdżą starszymi autami, przez trzy lata będą mogli kupować wjazdy do strefy. Godzina kosztuje 2,50 złotych. W 2026 roku opłata za dwie godziny z rzędu da prawo jazdy do końca dnia.
Kto regularnie dojeżdża do pracy, może kupić abonament miesięczny. W pierwszym roku to 100 złotych, w 2027 roku – 250 złotych, a w 2028 roku – 500 złotych. Po tym okresie opłaty przestaną obowiązywać i do strefy wjadą tylko auta spełniające normy.



