Czy serwery to wytrzymają? Dopiero w grudniu ruszy system do zgłaszania pojazdów do Stefy Czystego Transportu. A do zarejestrowania będzie kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. Kto nie zdąży, nie wjedzie po 1 stycznia do Krakowa.
----- Reklama -----
Kraków już wkrótce prawdziwą rewolucję komunikacyjną. 1 stycznia w życie wchodzi Strefa Czystego Transportu. Zostanie nią objęta połowa miasta – w przybliżeniu chodzi o teren zamknięty IV obwodnicą.
System SCT ruszy dopiero w grudniu
Jak już informowaliśmy, System jest bardzo restrykcyjny, szczególnie wobec starszych pojazdów. Osoby mieszkające w Krakowie, które posiadają samochód niespełniający norm, nadal będą mogli wjeżdżać nim do miasta. Muszą jednak zgłosić go za pomocą specjalnego systemu.
A ten, na niespełna sześć tygodni przed uruchomieniem strefy, wciąż nie działa. Kiedy ruszy? Jak poinformowało nas biuro prasowe Urzędu Miasta Krakowa, uruchomienie systemu zaplanowane jest na pierwszą połowę grudnia. Wtedy ruszy system umożliwiający kierowcom rejestrację pojazdów uprawnionych do wjazdu do Strefy Czystego Transportu.
----- Reklama -----
Trzeba zarejestrować kilkadziesiąt tysięcy pojazdów
O jaką liczbę pojazdów chodzi?
– Z analizy danych wynika, że około 20 proc. pojazdów aktualnie wjeżdżających do Krakowa nie spełnia kryteriów SCT – mówi KR24.pl Piotr Subik z biura prasowego magistratu. Jaka to liczba? Codziennie do Krakowa wjeżdża około 250 tysięcy pojazdów. Jeśli przyjmiemy tę liczbę, to trzeba będzie w systemie zarejestrować kilkadziesiąt tysięcy samochodów.
Kto tego nie zrobi, nie będzie mógł legalnie wjechać po 1 stycznia do Krakowa. Nie będzie żadnego okresu karencji! Od tego dnia będą obowiązywały nowe znaki drogowe, a odpowiednie służby będą mogły prowadzić kontrole pojazdów.
Co ważne, osoby posiadające samochody z polskimi rejestracjami spełniające wymagania strefy nie muszą robić nic. Takie pojazdy automatycznie zostaną zakwalifikowane jako uprawnione do wjazdu do strefy i poruszania się po niej.
A co z dojazdem do lekarza?
Ta czy inaczej, urzędnicy będą mieli do obsłużenia kilkadziesiąt tysięcy wniosków w ciągu dwóch, trzech tygodni.
A pytań co do Strefy Czystego Transportu jest więcej. Co z turystami z zagranicy? Co z dojazdem do lekarza? Z komunikatu magistratu dowiadujemy się, że darmowy dojazd będzie do „wybranych placówek medycznych”.
Miasto musi zainwestować także w Inteligentny System Transportu, oparty na systemie kamer, który będzie kluczowy także dla efektywnego działania Strefy Czystego Transportu.
Ile zapłacisz za wjazd do Krakowa?
Pojazdy niespełniające norm, które nie zostaną zgłoszone do systemu, będą mogły wjechać do Krakowa tylko za opłatą, która wynosi 2,50 zł za godzinę.
Opłata dzienna:
(uprawniająca do poruszania się po strefie od godziny zgłoszenia do końca danej doby) :
5 zł (2026)
15 zł (2027)
Opłata abonamentowa za jeden miesiąc
(tj. za 30 kolejnych dni kalendarzowych):
100 zł (2026)
250 zł (2027)
500 zł (2028)



