Rusza budowa nowej linii kolejowej Podłęże–Piekiełko. Wiemy, kto ją postawi!

FK
FK

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na budowę nowej trasy Podłęże–Piekiełko. Konsorcjum Budimex S.A., Budimex Kolejnictwo S.A. i Gülermak S.A. wybuduje 58,5 km torów z tune­lami, mostami i cyfrowym sterowaniem ruchu. Prace potrwają do połowy 2029 roku.

Konsorcjum w roli głównej

PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały konsorcjum Budimex S.A., Budimex Kolejnictwo S.A. i Gülermak S.A. do realizacji pierwszego etapu inwestycji Podłęże–Piekiełko. Umowa warta niemal 1,7 mld zł została podpisana 6 października 2025 roku w Krakowie.

Zakres prac

W ramach kontraktu powstanie 58,5 km nowej linii kolejowej nr 622 między Podłężem a Tymbarkiem. Na trasie zaplanowano dwa tunele o łącznej długości ok. 11,7 km, liczne wiadukty i mosty oraz bezkolizyjne skrzyżowania z drogami lokalnymi. Inwestycja obejmuje też montaż sieci trakcyjnej i cyfrowego systemu sterowania ruchem pociągów.

Standardy i prędkości

Nowa trasa pozwoli pociągom pasażerskim osiągać prędkość do 160 km/h, a pociągom towarowym do 120 km/h. Projektanci uwzględnili trudny teren podgórski, by zapewnić bezpieczne i szybkie połączenie Krakowa z Limanową, Nowym Sączem i Podhalem.

Harmonogram

Prace budowlane rozpoczną się natychmiast po podpisaniu umowy i potrwają 46 miesięcy. Zakończenie etapu Podłęż e–Tymbark przewidziano na połowę 2029 roku. Kolejne fragmenty trasy będą oddawane stopniowo do 2030 roku.

Korzyści dla regionu

Realizacja inwestycji Podłęże–Piekiełko skróci czas podróży między Krakowem a Nowym Sączem do około 60 minut. Szybsze i nowoczesne połączenia kolejowe wspomogą rozwój turystyki, gospodarki i komunikacji w Małopolsce.

Quick Link

Podaj dalej
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *