Sejmik Województwa Małopolskiego wzywa rząd do pilnego uruchomienia i rozbudowy nowych połączeń kolejowych. Bez dodatkowych tras region utknie w korkach i straci szansę na spójny transport.
Szybka Kolej Aglomeracyjna potrzebuje nowych tras
Samorząd domaga się budowy odgałęzień Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa w pięciu kierunkach – na północ do Słomnik i Miechowa, na wschód do Bochni i Tarnowa, na południe do Wieliczki, na południowy-zachód do Skawiny oraz na zachód do Zabierzowa i Krzeszowic. Nowe tory i mijanki pozwolą rozładować zatłoczone linie i zwiększyć częstotliwość kursów.
Czytaj także: Protest pracowników Valeo w Chrzanowie: blokada ronda i spotkanie z burmistrzem
Kolej+ ma wypełnić luki w mapie
Regionalny Program Kolej+ wskazuje trzy priorytetowe inwestycje: połączenia Kraków–Olkusz, Kraków–Niepołomice oraz dokumentację dla linii Kraków–Myślenice. To one uzupełnią sieć kolejową i zapewnią dostępność kolei dla ponad trzech milionów mieszkańców.
Czytaj także: Benzyna podrożała przez noc. A będzie jeszcze gorzej!
Linie pod Tatrami i Beskidami
Sejmik podkreśla znaczenie modernizacji linii Chabówka–Nowy Sącz i budowy odgałęzienia do Szczyrzyca i Mszany Dolnej. Dodatkowy tor na trasie Chabówka–Zakopane skróci czas podróży turystów i zwiększy atrakcyjność Podhala.
Czytaj także: Społecznicy chcą wykupu lasu pod Kopcem Kościuszki. „To krakowski Zielony Graal” [APEL CZYTELNIKA]
Korzyści dla mieszkańców i gospodarki
Nowe połączenia kolejowe poprawią dostęp do pracy i usług, zmniejszą korki w aglomeracji krakowskiej oraz ograniczą emisję spalin. Rozbudowa sieci otworzy region na inwestorów i turystów, a także wzmocni bezpieczeństwo transportu.
Małopolska potrzebuje decyzji i zabezpieczenia finansowego. Tylko szybkie działania zagwarantują spójny i nowoczesny system kolejowy, który odmieni codzienne podróże mieszkańców.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas na Facebooku!