Mieszkańcy osiedla przy ulicy Rydlówce zwracają uwagę na problematyczne zwężenie drogi, które – ich zdaniem – niepotrzebnie utrudnia ruch i tworzy korki. Zwężenie nie dotyczy rowerów, co dodatkowo budzi wątpliwości kierowców. Po co takie rozwiązanie na drodze osiedlowej?
Zwężenie przed blokami – problem mieszkańców
Nasz Czytelnik zgłasza: „Na ulicy Rydlówce przed blokami jest nie wiedzieć czemu zwężenie drogi, które nie dotyczy rowerów. Przez to tworzą się tam korki. Mieszkańcy chcieliby, żeby to zwężenie zostało usunięte, bo tylko przeszkadza”.
Ulica Rydlówka to droga osiedlowa w południowej części Krakowa, łącząca ulicę Konopnickiej z ul. Wadowicką. W ostatnich latach rejon ten przeszedł dynamiczny rozwój – powstaje tam wiele nowych bloków mieszkalnych, co znacznie zwiększyło ruch drogowy.
Po co zwężenia na drogach osiedlowych?
Zwężenia jezdni (tzw. szylkany) to element infrastruktury drogowej mającej na celu uspokojenie ruchu. Zgodnie ze standardami bezpieczeństwa ruchu drogowego, tego typu rozwiązania stosuje się w celu:
----- Reklama -----
- Zmuszenia kierowców do zwolnienia – fizyczne ograniczenie szerokości jezdni wymusza ostrożniejszą jazdę
- Poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów – niższa prędkość pojazdów zmniejsza ryzyko wypadków
- Eliminacji „miejskich autostrad” – zapobiega traktowaniu dróg osiedlowych jako tranzytowych tras przelotowych
Kraków aktywnie wdraża strefy „Tempo 30” w obszarach mieszkalnych, gdzie oprócz ograniczenia prędkości stosuje się fizyczne elementy uspokajające ruch, takie jak szylkany, wyniesione przejścia dla pieszych czy progi wyspowe.

Czy zwężenie dotyczy rowerów?
Standardy infrastruktury rowerowej w Krakowie jasno określają, że rowery powinny mieć możliwość ominięcia zwężeń. Progi wyspowe (poduszkowe) i zwężenia projektuje się tak, aby kierujący rowerami mogli ominąć je jadąc bliżej krawędzi jezdni.
„Optymalna odległość między krawędzią progu wyspowego a krawężnikiem wynosi co najmniej 1,0 m” – czytamy w standardach technicznych dla infrastruktury rowerowej w Krakowie. To pozwala rowerzystom bezpiecznie przejechać obok zwężenia, podczas gdy samochody muszą zwolnić.
Korki czy bezpieczeństwo?
Problem polega na tym, że mieszkańcy dostrzegają głównie negatywną stronę zwężenia – utrudnienia w ruchu i tworzące się korki. W dyskusji publicznej dotyczącej miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Rydlówka” w marcu 2023 roku mieszkańcy wskazywali właśnie na problemy komunikacyjne w tym rejonie.



