Kraków już za moment znajdzie się centrum polskiej nauki o grach wideo. W dniach 13-14 listopada na kampusie Akademii Górniczo-Hutniczej odbędzie się II Ogólnopolski Kongres Groznawstwa pt. „Groznawstwo w sieci powiązań”. Wydarzenie połączy badaczy gier cyfrowych, przedstawicieli branży gamedev oraz studentów, stając się platformą debaty o przyszłości tej interdyscyplinarnej dziedziny nauki.
Gry nie tylko jako rozrywka
Gry wideo są dziś integralnym elementem różnorodnych porządków społecznych, sieci dyskursów oraz wypadkową relacji władzy i polityk rynkowych. Służą jako narzędzia edukacyjne, terapeutyczne czy rekrutacyjne, prowadząc niekiedy do zmian o charakterze społecznym. Analizą gier w kontekście społecznym, kulturowym, edukacyjnym i technologicznym zajmuje się groznawstwo stanowiące jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin badań w ostatnich latach.
– Gry wideo urosły do rangi medium, jakie w ramach wyliczonych dyscyplin bada się naukowo obecnie tak samo, jak literaturę czy kino, co jeszcze dekadę temu byłoby trudne do zrealizowania. Groznawstwo jako dziedzina akademicka wypracowało w tym czasie własną metodologię (czy wręcz cały wachlarz dedykoywanych metod badawczych), rozwijaną konsekwentnie od ponad dwóch dekad na świecie i w Polsce – relacjonował dla KR24.pl dr Szymon Piotr Kukulak z Wydziału Humanistycznego AGH.
Kraków wspiera polski gamedev
Niemały wkład w rozwój ten dziedziny ma również stolica Małopolski. Krakowscy studenci i badacze aktywnie angażują się w działalność kół naukowych związanych z grami, organizując wydarzenia i prezentując własne projekty. Coraz częściej jednak studia nad grami przenikają do nieakademickich obiegów wiedzy, zyskując znaczenie także poza murami uniwersytetów.
----- Reklama -----
– Kraków oferuje dostęp do wydarzeń branżowych najwyższej rangi. Digital Dragons to największa w Europie Środkowo-Wschodniej konferencja branży gier wideo, a KrakJam – 48-godzinny maraton tworzenia gier – stanowi część globalnej inicjatywy Global Game Jam. Z kolei na Uniwersytecie Jagiellońskim działa Ośrodek Badań Groznawczych. Wszystko to sprawia, że Kraków tworzy ekosystem edukacyjno-badawczy sprzyjający rozwojowi młodych twórców i badaczy gier – dodał.
Kluczowe pytania i praktyczne rozwiązania
W centrum II Kongresu Groznawstwa pojawią się więc kluczowe wyzwania związane z rozwojem gier i nauki o nich jako dyscypliny „na przecięciu” różnych dziedzin. Dyskusje dotyczyć będą m.in. sztucznej inteligencji w procesie produkcji gier, gier jako narzędzia ideologii i przekazu wartości, a także walorów edukacyjnych i inkluzywności w kulturze grania.
– Program obejmuje również warsztaty poświęcone konstruowaniu kanonów groznawczych i projektowaniu questów oraz prezentacje gier i aplikacji VR tworzonych przez studentów i badaczy. Gośćmi są m.in. Paweł Miechowski z 11 Bit Studios, współautor ,,This War of Mine”, szefowie krakowskich studiów i firm tworzących gry i aplikacje VR oraz liczni badacze i studenci zainteresowani grami wideo. Pierwsza edycja Kongresu odbyła się w 2024 roku na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, a druga edycja w Krakowie potwierdza pozycję AGH jako lidera groznawstwa łączącego humanistykę z technologią – podkreślał dla naszego portalu dr Szymon Piotr Kukulak.
Kongres skierowany jest do badaczy gier, przedstawicieli branży, studentów oraz wszystkich osób zainteresowanych tą tematyką. Wydarzenie dla słuchaczy jest otwarte i bezpłatne.
Aleksandra Kubas


