Kiedy Alicja wpada do króliczej nory, rozpoczyna się podróż, w której wszystko staje się inne niż dotąd. Zmieniają się rozmiary przedmiotów, proporcje świata, a nawet czas. W najnowszej inscenizacji Teatru Groteska klasyczna opowieść Lewisa Carrolla w reżyserii Darii Kopiec, zamienia się w poruszającą historię o dojrzewaniu, pamięci i sile dziecięcej wyobraźni.
----- Reklama -----
Znana historia opowiedziana na nowo
Akcja spektaklu rozgrywa się w świecie zbudowanym z makiet i lalek, a kamera filmowa towarzyszy Alicji z bliska, przenosząc obraz na ekran zawieszony nad sceną. Widzowie jednocześnie obserwują pracę aktorów, animację lalek i powstający w czasie rzeczywistym film – uczestniczą w wyjątkowym teatralnym doświadczeniu, przypominającym magiczny plan zdjęciowy, który odsłania, jak rodzi się wyobraźnia.
Adaptacja Martyny Lechman, oparta na tłumaczeniu Antoniego Marianowicza, interpretuje tekst Carrolla w duchu współczesnej wrażliwości, z czułością wobec dzieci i z uważnością na emocje związane z dorastaniem. W tej wersji Alicja odnajduje w Krainie Czarów nie tylko fantastyczne stwory, lecz także wspomnienia ludzi z własnego życia. Ich odbicia, które są przefiltrowane przez sen, pamięć i marzenie, powracają w nieoczywistych, baśniowych kształtach.
Spektakl staje się dzięki temu opowieścią o relacjach rodzinnych i o tym, jak dziecko widzi dorosłych: ich pośpiech, nawyki, powtarzane frazy. Alicja przekształca je w barwne postaci: Królowa Kier przypomina surową ciocię, Królik kojarzy się z zabieganym tatą, a Pan Gąsienica brzmi jak dziadek, z którym chodziło się na grzyby. Tak skonstruowana historia zyskuje nową głębię: opowiada o pamięci, bliskości i odwadze, by pozostać sobą.
----- Reklama -----
Teatr przemieniający się na oczach widzów
Scenografia Pavla Hubički przenosi widzów do niezwykłego mikroświata, po którym porusza się Alicja w towarzystwie lalek. Każdy element makiety powstał tak, aby mógł pełnić rolę planu filmowego w miniaturze. Dzięki kamerze można zobaczyć szczegóły i zbliżenia, których nie dostrzegłoby oko widza patrzącego z widowni na scenę.
Muzykę skomponował Marek Pędziwiatr – artysta znany m.in. z zespołów EABS i Błoto. Stworzył dźwiękową przestrzeń pełną melancholii i dziecięcej lekkości. Multimedialna oprawa przygotowana przez Tadeusza Gastmana i Wandę Miłosz zamienia scenę w prawdziwy kalejdoskop obrazów.
Doświadczenie dla dzieci i dorosłych
Spektakl Alicja w Krainie Czarów adresowany jest do widzów od 8. roku życia, lecz jego warstwy znaczeń i wizualna oryginalność trafia również do dorosłych. To przedstawienie, które przypomina, że podróż zwana dorastaniem trwa przez całe życie.
Premiera spektaklu będzie połączona z finałem Festiwalu Literatury dla Dzieci w Krakowie. Którego organizatorami są Fundacja Burza Mózgów i Krakowskie Biuro Festiwalowe.
Aleksandra Kubas



