----- Reklama -----

To już przegięcie! Prezydent: ″Strefa Czystego Transportu nie dotknie krakowian″

M N
M N

Już za niespełna miesiąc Kraków przejdzie prawdziwą rewolucję drogową. Wprowadzona zostanie Strefa Czystego Transportu, która w wyraźny sposób odmieni życie mieszkańców i gości naszego miasta.

----- Reklama -----

Od 1 stycznia 2026 r. w Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT), która obejmie około połowę powierzchni miasta. Ograniczenia będą dotyczyć samochodów, które nie spełniają norm Euro 4 (benzyna, produkcja przed 2005 r.) lub Euro 6 (diesel, produkcja przed 2013 r.). Mieszkańcy Krakowa, którzy byli właścicielami takich pojazdów przed 26 czerwca 2025 r., są zwolnieni z tych wymagań. Pojazdy niespełniające norm, które nie należą do mieszkańców, będą mogły wjechać po uiszczeniu opłaty.

Kraków będzie gotowy dopiero za pół roku

Kraków bardzo mozolnie przygotowuje się do tej rewolucji. System do zgłaszania starszych pojazdów ruszy dopiero w połowie grudnia. Kto nie zdąży, po 1 stycznia nie będzie mógł jeździć po ulicach miasta. System będzie musiał obsłużyć w trakcie dwóch tygodni kilkadziesiąt tysięcy wniosków.

Nie jest oczywiste, w jaki sposób samochody będą kontrolowane. Mają pomóc kamery. Problem w tym, że rejestracja pojazdu przez kamerę to nie koniec sprawy. Wszystkie nagrania muszą zostać przeanalizowane przez straż miejską, która dopiero wtedy może rozpocząć procedurę nakładania kar. To kosztuje czas i wymaga zaangażowania ludzi, których i tak jest za mało.

----- Reklama -----

Magistrat nie ukrywa, że system nie będzie działał pełną parą od pierwszego stycznia. Dopiero po 30 czerwca 2026 roku infrastruktura ma funkcjonować w całości, a regularne kontrole staną się normą. Do tego czasu Kraków ma przejść przez okres przejściowy, który budzi wiele wątpliwości zarówno wśród mieszkańców, jak i radnych miasta.

Jak Strefa Czystego Transportu wpłynie na krakowian?

Plany wywołują mnóstwo emocji, tymczasem w środę wiceprezydent Krakowa, Stanisław Kracik oznajmił, że Strefa Czystego Transportu w żaden sposób nie dotknie krakowian. Radni natychmiast zareagowali. Podając przykład, w jaki sposób SCT wpłynie na życie krakowian. Choćby w taki, że będą musieli kupować nowsze, a więc droższe samochody. A nam powodów do głowy przychodzi znacznie więcej.

Jak SCT wpłynie na życie krakowian? Kilka przykładów z brzegu.

– Będą musieli kupować droższe samochody.

– Samochody niespełniające norm znacznie spadną na wartości. A to realnie wpływa na poziom posiadanego majątku.

– Nie odwiedzi nas wujek z Limanowej, bo choć jego samochód nie pali dużo, to nie spełnia wyśrubowanych norm.

– Bałagan informacyjny. Nawet jeśli informacja będzie precyzyjna, człowiek będzie się zastanawiał, dokąd, kto i czym może wjechać.

– Granica strefy zamieni się w jeden wielki parking samochodów niespełniających norm.

Quick Link

Podaj dalej
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *