Ich historia zaczyna się w 2015 roku, kiedy to postanowili wykorzystać swoją pasję do gier komputerowych w praktyce. Studenci z Koła Naukowego Gamedev Students Association już od 10 lat zaznaczają swoją obecność na krakowskiej scenie gamingowej, pokazując, jak tworzy się gry od strony technicznej i naukowej. Jako że wielkimi krokami zbliża się organizowana przez nich Małopolska Konferencja Produkcji Gier, mieliśmy okazję podpytać członków Koła o szczegóły tego wydarzenia oraz kulisy ich codziennej działalności.
Studencka perspektywa
Koło Naukowe Gamedev Students Association ma swoją siedzibę na Wydziale Fizyki Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jako organizacja uczelniana GSA przygotowuje dla społeczności akademickiej warsztaty i wykłady prowadzone przez studentów, pracowników naukowych oraz ekspertów z branży. Mimo, że Koło przestało być aktywne na czas pandemii, jego przedstawicielom udało się wznowić działalność, a nawet rozszerzyć jej zasięg na cały kraj.
– W zasadzie można powiedzieć, że nasze Koło na nowo odżyło rok temu. Obecnie mamy tyle osób, że czasem ciężko zmieścić się w pokoju Koła. Bo warto zaznaczyć, że student jakiejkolwiek uczelni z Polski może do nas dołączyć – mówił nam Marek, jeden z członków GSA.
Od idei do działania
Osoby należące do koła mają szansę rozwijać umiejętności przydatne przy tworzeniu gier również w praktyce. Od udostępniania sprzętu, aż po organizację Game Jamów i wydarzeń branżowych, studenci wspierają się nawzajem w przekuwaniu własnych pomysłów w realne projekty. Efektem tego jest chociażby SuperPozycja, gra logiczna autorstwa jednego z członków Koła, która swój debiut miała w lutym tego roku. Co więcej, na 14 listopada zaplanowano światową premierę kolejnego tytułu stworzonego w ramach GSA – Gun in a Well.
----- Reklama -----


– Za grę odpowiada nasz kolega Michał Gniadek, który pracuje nad nią już od roku. W Gun in a Well lecisz w dół i musisz omijać przeciwników oraz przeszkody. Oprócz tego możesz również wybierać i rozwijać swoje umiejętności w stylu roguelike – wyjaśniał w rozmowie z nami reprezentant organizacji Kiryl.
Jak tworzyć gry dla graczy?
Co roku kluczowym wydarzeniem dla studentów zainteresowanych gamedevem jest odbywająca się w Krakowie Małopolska Konferencja Produkcji Gier. Organizowana przez GSA impreza poprzez warsztaty i prelekcje przybliża tajniki projektowania gier: od mechanik, przez design, aż po marketing, jednocześnie poruszając tematy rzadko występujące na tego typu wydarzeniach. Są to m.in. narracja, psychologia, kwestie techniczne czy aktorstwo głosowe.
– Trwają u nas przygotowania do Małopolskiej Konferencji Produkcji Gier, na którą zaprosiliśmy m.in. Bloober Team, One More Level i wielu niezależnych twórców. Planujemy przeprowadzić zarówno wykłady poświęcone projektowaniu gier, jak i warsztaty praktyczne pod okiem profesjonalistów. Mogę zdradzić, że będą tam takie rzeczy jak tworzenie mechanik oraz rzeźbienie w 3D, a także ciekawostki dotyczące produkcji Silent Hilla – podkreślał Kiryl.


W tym roku wydarzenie przebiegnie pod hasłem: “Jak tworzyć gry dla graczy?”. Konferencja odbędzie się 28-30 listopada na terenie Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Wschodzące gwiazdy świata gier
Tak jak postacie z gier realizujące powierzone im misje, tak członkowie Gamedev Students Association działają na rzecz jednego celu: budowania swojej kariery w branży. W rozmowie z nami podkreślali, że próg zaistnienia w świecie polskiego gamedevu jest wysoki, jednakże zdobywane w ramach koła doświadczenie i kontakty z profesjonalistami pomagają im w spełnianiu gamingowych marzeń.

– Z mojej perspektywy wygląda to tak, że gamedev na uczelni to kolejny etap w zbieraniu doświadczenia. Zaczynałem stosunkowo młodo, bo już nawet w podstawówce potrafiłem tworzyć jakieś rzeczy w prostych programach. To jest podobnie jak z dodatkowym hobby na studiach – wymaga to czasu i poświęcenia, ale daje ogromną satysfakcję – komentował należący do GSA Jakub.
– Warto również wspomnieć, że byli członkowie naszego Koła znajdują pracę w branży – przykładowo nasza była prezeska promuje teraz grę Wandering Monolith: Rogue TD, w której tworzeniu uczestniczyła. Także od czegoś trzeba zacząć, a takie wydarzenia jak konferencja pomagają w szlifowaniu umiejętności i zdobywaniu kontaktów – podsumował Marek.
Aleksandra Kubas



