Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie otrzymało dofinansowanie. Kwota 128 mln złotych ma pomóc w zmodernizowaniu taboru tramwajowego w mieście.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakończyło ocenę wniosków o dofinansowanie projektów związanych z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego w miastach. Projekt MPK w Krakowie uzyskał prawie 128 mln zł dofinansowania w ramach Krajowego Planu Odbudowy (chodzi o zrealizowane w 2023 roku dostawy tramwajów Lajkonik II).
Projekt krakowskiego przewoźnika znalazł się wśród czterech najlepiej ocenionych w Polsce przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (uzyskał 82,5 proc. maksymalnej oceny).
Krakowski przewoźnik chce zmodernizować tabor tramwajowy w taki sposób, żeby całkowicie wyłączyć z użytkowania pojazdy nieposiadające niskiej podłogi oraz klimatyzacji. Według MPK w Krakowie liczba tramwajów, którą ostatecznie uda się zamówić, będzie zależała od możliwości finansowych krakowskiego MPK oraz uzyskanych środków zewnętrznych.
Znikną tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji
MPK przewiduje, że po dostawie co najmniej 30 nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki temu po zakończeniu dostaw tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej.
Firma złożyła już wniosek o dofinansowanie zakupu 30 tramwajów w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FenIKS).
Źródło: PAP