Rozpoczyna się rok szkolny. Maria Klaman, wiceprezydent Krakowa wskazała największe problemy systemu edukacji. Wie też, jak je rozwiązać.
Kraków staje przed szeregiem wyzwań związanych z edukacją w nowym roku szkolnym. Wiceprezydentka miasta odpowiedzialna za edukację, Maria Klaman, w rozmowie z Radiem Kraków (tutaj) przedstawiła aktualną sytuację i plany na przyszłość.
Jak zintegrować uczniów z Ukrainy?
Jednym z kluczowych tematów jest integracja uczniów z Ukrainy w polskim systemie edukacyjnym. Mimo braku dokładnych danych, miasto przygotowuje się na różne scenariusze.
–Niedługo będziemy mieli spotkanie z organizacjami ukraińskimi poświęcone różnym wyzwaniom – zapowiada Klaman.
Władze miasta planują kampanię informacyjną, aby pomóc w efektywnym rozmieszczeniu uczniów w szkołach. Wiceprezydentka podkreśla znaczenie asystentów międzykulturowych i nauczycieli języka polskiego jako obcego.
-Mamy najwięcej asystentów wielokulturowych i nauczycielek/nauczycieli, którzy uczą polskiego jako języka obcego. Do tej drugiej grupy dołączy w tym roku kolejne 60 osób – informuje.
Kraków boryka się również z niedoborem nauczycieli w niektórych specjalizacjach.
-Brakuje fizyków, matematyków. Brakuje tych nauczycieli, którzy bez problemu mogą wejść na rynek pracy i lepiej zarabiać -wyjaśnia Klaman.
Lekcje religii wspólne dla kilku roczników
W kontekście zmian dotyczących lekcji religii, wiceprezydentka widzi szansę na innowacyjne podejście: „Widzę tu raczej szansę na kreatywne podejście do uczenia religii czy etyki. (…) Połączenie rocznika 1-3, 4-6 i 7-8 może dać bardzo ciekawe efekty w pracy warsztatowej nad elementami, tematami religii czy etyki.”
Mimo licznych wyzwań, władze Krakowa pozostają optymistyczne i skupiają się na elastycznym podejściu do edukacji, starając się zapewnić jak najlepsze warunki dla wszystkich uczniów.