Studenci Politechniki Krakowskiej zbudowali w pełni elektryczny bolid wyścigowy. To pierwszy pojazd z Politechniki Krakowskiej, który wystartuje w jednym z najbardziej prestiżowych konkursów inżynierskich dla studenckich konstruktorów. Nad bolidem pracowało 50 studentów.
Oficjalna prezentacja bolidu odbyła się 2 czerwca 2024 r. podczas Festiwalu Mechanika na PK.
Stworzony przez młodych konstruktorów PK bolid to następca kilku wcześniejszych konstrukcji, nad którymi w ostatnich latach pracowali na Politechnice Krakowskiej studenci kolejnych roczników. Jednak dopiero projekt koncepcyjny bolidu MP1, przedstawiony w tym sezonie jurorom Formuły Student w postaci dokumentacji projektowej (z zakresu wytrzymałości elementów, bezpieczeństwa, funkcjonalności, rozwiązań technologicznych) spełnił wytyczne ze 100-stronicowego regulaminu i przeszedł pomyślnie rygorystyczny przegląd techniczny. A to oznacza, że może wystartować w zawodach Formuły Student.
– To dla Politechniki Krakowskiej bardzo ważna chwila. Ukończenie tak skomplikowanego i prestiżowego projektu jak bolid wyścigowy wymagało od naszych studentów nie tylko ogromnej inżynierskiej wiedzy i umiejętności. Wymagało też wielkiej determinacji, znakomitej organizacji pracy i umiejętności biznesowych, potrzebnych do pozyskiwania środków na tak złożony projekt. Jesteśmy dumni z tego, co już osiągnęli. Będziemy trzymać kciuki za udane starty bolidu MP1 i wspierać dalszy rozwój i tego projektu, i kolejnych nie mniej ambitnych studenckich przedsięwzięć, o których wkrótce też na pewno będzie głośno – mówi prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej.
Zawody Formuła Student
Zaprezentowany bolid to owoc 2,5-letniej pracy zespołu PK Mech Power, ale wcześniej – przez ponad rok – zespół pracował na prototypem pojazdu wyścigowego pod nazwą – MP0. Po udanych testach pilotażowego projektu studenci przystąpili do pracy nad docelowym modelem – MP1, zdolnym do startu w zawodach Formuły Student. Zespoły konstruktorskie rywalizują w nich w trzech kategoriach: bolidy spalinowe, elektryczne i autonomiczne. Pojazdy są oceniane w dwóch typach konkurencji: statycznych i dynamicznych. W tych pierwszych jury ocenia sam projekt, całkowity koszt oraz proces produkcji. Konkurencje dynamiczne to test faktycznych osiągów pojazdu w warunkach wyścigowych na dystansie 20 okrążeń.
Elektryczny bolid z Politechniki Krakowskiej zadebiutuje w zawodach Formula Student Romania. Zawody odbędą się w dniach 29 lipca – 3 sierpnia na torze Speedpark, w mieście Bacau. Po nich studenci PK zaprezentują swoje dzieło zawodach Formula Student Poland w dniach 27 sierpnia – 2 września w Autodromie Słomczyn.
Moc bolidu
Studencki bolid Politechniki jest napędzany dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 197 KM (144kW), sterowanymi poprzez autorski układ (wirtualnego) elektronicznego dyferencjału. Energia elektryczna jest składowana w autorskim systemie baterii, podobnych do tych, które wykorzystywane są w fabrycznych pojazdach elektrycznych.
Elementy aerodynamiczne pojazdu studenci wykonali w oparciu o analizy CFD (Computational Fluid Dynamics) w technologii kompozytów włókna węglowego. Z kolei zawieszenie składa się z podwójnych wahaczy poprzecznych typu push-rod, charakterystycznych dla konstrukcji bolidów Formuły 1. Takie rozwiązanie pozwala na wysokie osiągi, stabilne prowadzenie koła, no i umożliwia zaawansowaną kontrolę geometrii zawieszenia i parametrów układu amortyzatora. Wszystko to pozwala precyzyjnie dostosować właściwości jezdne pojazdu do charakterystyki toru – wyjaśnia Krzysztof Borowczyk.
Powstanie bolidu było możliwe dzięki wsparciu ze strony Politechniki Krakowskiej, Wydziału Mechanicznego i jego Katedr M-04 i M-06, uczelnianego laboratorium studenckich innowacji – FutureLab-a PK, a także darczyńców z firm zewnętrznych (Electris, DWJ CNC, CNC Workshop, MALBOX, EVB Group).
Szczegółowe parametry bolidu MP1:
- Wymiary (dł./szer./wys.): 2830 mm/1530 mm/1250 mm
- Rozstaw osi: 1575 mm
- Rozstaw kół (P/T): 1275 mm/1245 mm
- Masa (P/T): ~90 kg/140 kg
- Zawieszenie: podwójne wahacze poprzeczne z modułami sprężysto-tłumiącymi typu push rod
- Opony (P/T): 20,5×7,0-13 Hoosier R25b
- Obręcze kół (P/T): 13×7, stop magnezu
- Układ napędowy: Emrax 228 HV chłodzony cieczą, Unitek BAMOCAR D3
- Rodzaj napędu: tylny (RWD)
- Maksymalna moc/moment (wg regulaminu): 68 kW/150 Nm
- Elektronika: układy sterowania silnikami i systemami bezpieczeństwa
- Aerodynamika: przednie skrzydło, tylne skrzydło, sekcje boczne, podłoga, dyfuzor
fot. /Politechnika Krakowska/
Źródło: Politechnika Krakowska