W poniedziałek, 1 grudnia, w Krakowie rozpoczęły się 58. Dni Muzyki Organowej – jeden z najstarszych festiwali organowych w Polsce. W programie tegorocznej edycji znajdują się zarówno recitale organowe, jak i koncerty oratoryjne, podczas których wykonane zostanie zapomniane, a niegdyś niezwykle popularne dzieło Feliksa Nowowiejskiego „Quo vadis”. Festiwal potrwa do 13 grudnia.
Prawie sześć dekad muzyki organowej
Festiwal powstał w 1966 roku z inicjatywy prof. Eugenii Umińskiej, ówczesnego rektora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej oraz Henryka Czyża, dyrektora artystycznego Filharmonii, dla upamiętnienia zasług prof. Bronisława Rutkowskiego – artysty, pedagoga i długoletniego rektora krakowskiej PWSM. Na przestrzeni niemal sześciu dekad w ramach wydarzenia organizowane były różnorodne koncerty: recitale, koncerty kameralne, symfoniczne i oratoryjne, których repertuar obejmował dzieła od renesansu aż do czasów współczesnych.
Literaturę organową podczas festiwalu prezentowali dotąd znani wirtuozi organów, jak m.in. Marie-Claire Alain, Jennifer Bate, Guy Bovet, Josef Bucher, Olivier Latry, Simon Preston, Lionel Rogg, Daniel Roth, Almut Rössler, David Titterington czy Gillian Weir, a także Joachim Grubich i Andrzej Białko.
Muzyczne plany tegorocznej edycji
Koncerty tegorocznej edycji Dni Muzyki Organowej zainicjowały Poranki Organowe, które odbyły się w poniedziałek, 1 grudnia. Podczas spotkań o charakterze edukacyjnym Michał Białko zaprezentował słuchaczom dzieła organowe niemieckojęzycznego kręgu kulturowego – Pachelbela, Buxtehudego, Bacha, Mendelssohna czy Regera, ale także odniósł się do postaci zmarłego 7 czerwca tego roku profesora Włodzimierza Siedlika.
----- Reklama -----
Kolejnym wydarzeniem tegorocznej edycji festiwalu i jednocześnie najistotniejszym ze względu na program oraz skład wykonawczy, będzie prezentacja oratorium Feliksa Nowowiejskiego „Quo vadis” – w piątek, 5 grudnia, o godz. 19.30 i w sobotę, 6 grudnia, o godz. 18.00, w ramach koncertów abonamentowych.
Dwa kolejne koncerty Dni Muzyki Organowej to recitale mistrzowskie. W niedzielę, 7 grudnia, o godz. 18.00, przy organach w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej zasiądzie Thomas Ospital – od dekady piastujący stanowisko organisty tytularnego w kościele pw. św. Eustachego w Paryżu. Drugim recitalem będzie występ Lorenza Ghielmiego, który który od lat poświęca się studiowaniu i wykonywaniu muzyki renesansu i baroku. Jego występ zaplanowano na sobotę, 13 grudnia, na godz. 18:00.
Więcej szczegółów można znaleźć na stronie Filharmonii Krakowskiej.
Aleksandra Kubas



