Poseł Konfederacji Przemysław Wipler apeluje do rządu i PKP Intercity o pilne rozwiązanie problemu internetu w polskich pociągach. Pasażerowie od lat narzekają na fatalny zasięg – zwłaszcza na trasie Kraków–Warszawa, gdzie nawet w Pendolino przez większość podróży nie da się pracować online.
Kraków–Warszawa: szybka trasa, wolny internet
Trasa Kraków–Warszawa to jedna z najważniejszych i najczęściej uczęszczanych linii kolejowych w Polsce. Niestety, mimo nowoczesnych składów i licznych inwestycji, pasażerowie regularnie skarżą się na brak stabilnego internetu. Wi-Fi w Pendolino często nie działa, a zasięg sieci komórkowej zanika na długich odcinkach poza miastami. Przez większość podróży korzystanie z internetu jest praktycznie niemożliwe.
Czytaj także: Przyjaciel Wisły spocznie w USA. Kiedy pogrzeb Thomasa Kokosinskiego?
Główne przyczyny problemów to:
- słaby zasięg sieci komórkowej na wielu fragmentach trasy,
- metalowa konstrukcja wagonów, która tłumi sygnał jak klatka Faradaya,
- brak wzmacniaczy sygnału w części składów,
- niewystarczająca liczba masztów telekomunikacyjnych wzdłuż torów.
Nawet w składach wyposażonych w system WiFiX, który monitoruje jakość połączenia, internet na trasie Kraków–Warszawa jest bardzo niestabilny. Wielu pasażerów potwierdza, że przez większość podróży nie mogą liczyć na stały dostęp do sieci.
PKP Intercity testuje Starlinki – czy to zmieni sytuację?
W odpowiedzi na rosnącą frustrację podróżnych, PKP Intercity rozpoczęło testy internetu satelitarnego Starlink. Pierwsze próby pokazały, że technologia Elona Muska działa stabilnie nawet przy prędkości 160 km/h – to duży postęp w porównaniu do obecnych rozwiązań. Jednak wdrożenie na szeroką skalę wciąż napotyka przeszkody: brakuje dedykowanych odbiorników kolejowych, a w miastach jakość sygnału bywa słabsza.
Czytaj także: Skandal na Dniach Polanki w Oświęcimiu. Przez ochroniarzy mogło dojść do tragedii?
PKP Intercity inwestuje także w nowe routery dwumodemowe i systemy wzmacniające sygnał GSM/LTE, ale bez satelitarnego wsparcia i gęstszej sieci masztów problemów nie da się w pełni rozwiązać.
Poseł Wipler: Polska kupiła Starlinki Ukrainie, a pasażerowie PKP wciąż offline
Przemysław Wipler zwraca uwagę na paradoks: Polska sfinansowała tysiące terminali Starlink dla Ukrainy, zapewniając szybki internet m.in. w tamtejszych pociągach, a tymczasem pasażerowie PKP Intercity nadal nie mogą liczyć na stabilne Wi-Fi. „Może choć z tak drobną sprawą dacie radę coś zrobić?” – apeluje poseł do zarządu PKP Intercity i Ministerstwa Infrastruktury.
Czytaj także: Wojna Książula z krakowskimi kebabami trwa. Shawerma odpowiada na krytykę
Napisał do mnie kolega: „jadę właśnie pociągiem do Kijowa – mam tam jutro jakieś ważne spotkania i wracam we wtorek do Polski; ciekawa rzecz, bo w pociągu działa Starlink i dzięki temu mam genialny internet; to Polska jakoby kupiła Starlink Ukrainie, to może by ktoś wpadł na…— Przemysław Wipler (@Wipler1978) June 22, 2025
Szansa na cyfrową rewolucję na torach
PKP Intercity zapowiada kolejne testy Starlinka i rozważa model hybrydowy, łączący internet satelitarny z LTE/5G. Nowe inwestycje mają poprawić jakość połączenia, ale pasażerowie na trasie Kraków–Warszawa muszą jeszcze uzbroić się w cierpliwość – cyfrowa rewolucja dopiero się zaczyna.