Kraków szuka pieniędzy na Strefę Czystego Transportu. Miasto apeluje do Brukseli i Warszawy o środki z KPO

FK
FK

Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski wystosował list do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen i premiera Donalda Tuska. Miasto domaga się zmian w Krajowym Planie Odbudowy, które pozwolą sfinansować inwestycje potrzebne do wdrożenia Strefy Czystego Transportu.

----- Partner Działu Kraków -----

Samorządy łączą siły

Inicjatywę poparł wiceprezes Stowarzyszenia Metropolia Krakowska Marek Jamborski oraz przedstawiciele gmin z okolic miasta. Do apelu dołączył się także Polski Alarm Smogowy.

Czytaj także: IMGW ostrzega przed burzami w Małopolsce. Możliwy grad i silny wiatr

Kraków już wcześniej zabiegał o wsparcie. W październiku 2024 roku miasto wraz ze Związkiem Miast Polskich przekonywało rząd, że strefy czystego transportu potrzebują pomocy finansowej.

Co planuje miasto?

Samorządy przygotowały listę konkretnych inwestycji. Pierwsze projekty mają ruszyć już w 2026 roku, pozostałe zakończą się do 2028 roku.

Czytaj także: Tego jeszcze nie było! Po DK47 biega owca

Planowane inwestycje:

  • Parkingi Park&Ride
  • Rozbudowa ścieżek rowerowych
  • Zakup autobusów elektrycznych
  • Nowe linie tramwajowe

Alternatywa dla samochodów

Władze miasta argumentują, że mieszkańcy potrzebują wygodnych opcji zamiast codziennych dojazdów autem. Lepszy transport publiczny i infrastruktura rowerowa mają zwiększyć społeczne poparcie dla strefy czystego transportu.

Czytaj także: Podpalacz zabytkowego kościoła w Nowym Sączu stanie przed sądem. Straty sięgają 4 milionów złotych

Autorzy listu podkreślają, że wprowadzenie SCT w Krakowie to nie tylko lokalna sprawa. Miasto chce być wzorem dla całej Polski w polityce transportowej i klimatycznej.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas na Facebooku!

Quick Link

Podaj dalej
2 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *