Zarząd Województwa Małopolskiego przyznał ponad 93,5 mln zł dofinansowania na budowę przystanku kolejowego SKA Kraków Prądnik Czerwony wraz z parkingiem Park&Ride. Cała inwestycja, której wartość przekracza 135 mln zł, ma poprawić komfort podróżowania i komunikację w północnej części miasta. Przed realizacją konieczne są jeszcze poprawki w projekcie, by lepiej zintegrować kolej z transportem miejskim.
Długo wyczekiwana inwestycja na Prądniku Czerwonym rusza z miejsca
Budowa przystanku SKA Kraków Prądnik Czerwony to jeden z kluczowych projektów transportowych dla północnej części Krakowa. Dzięki decyzji Zarządu Województwa Małopolskiego inwestycja otrzymała ponad 93,5 mln zł dofinansowania ze środków Funduszy Europejskich dla Małopolski 2021–2027, a całość przedsięwzięcia – wraz z nowym układem drogowym i parkingami Park&Ride – wyniesie ponad 135 mln zł.
Czytaj także: Majówka 2025 w Krakowie. Idealne miejsca dla par do spędzenia wolnego czasu.
Nowy przystanek Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej powstanie u zbiegu ulic Meiera, Reduta i Powstańców, gdzie krzyżują się linie kolejowe nr 8 i 95. Projekt zakłada dwa perony o długości 200 metrów, dostępne przez schody i windy, a także trzy parkingi Park&Ride (największy na 149 miejsc), infrastrukturę rowerową i nową kładkę pieszo-rowerową nad torami.
Czytaj także: Chcieli obejrzeć wschód słońca na Giewoncie. Zapłacili surowe kary.
Zmiany w projekcie: lepsza integracja z komunikacją miejską
Choć inwestycja jest oceniana jako bardzo potrzebna, pojawiły się uwagi dotyczące integracji z transportem miejskim – obecna pętla autobusowa Prądnik Czerwony znajduje się kilkaset metrów od planowanych peronów. Miasto planuje więc poprawki:
„Teraz tylko trzeba wprowadzić niezbędne poprawki do koncepcji, by lepiej zintegrować kolej z miejskim transportem publicznym, w tym planowaną w okolicy przystanku pętlą autobusową” – podkreślił Łukasz Maślona.
W planach jest utworzenie dodatkowego przystanku autobusowego bliżej kolei, korekty w układzie chodników oraz rozważenie przeniesienia pętli autobusowej nad perony, nawet kosztem części parkingu. Zarząd Inwestycji Miejskich analizuje obecnie wszystkie propozycje, a przetarg na wykonawcę ma zostać ogłoszony w lipcu. Prace ruszą w pierwszym kwartale 2026 roku i zakończą się do września 2028.
Czytaj także: Radny chce postawić wiatę przy starym korycie Wisły. Ma być idealna dla wędkarzy.
Kompleksowa przebudowa układu drogowego i parkingi
Projekt obejmuje także budowę dwóch nowych wiaduktów nad liniami kolejowymi, kładki pieszo-rowerowej oraz trzech rond – jedno na skrzyżowaniu Meiera i Reduta, dwa kolejne na ul. Powstańców. Integralną częścią będą trzy parkingi Park&Ride, które mają ułatwić przesiadki na kolej i komunikację miejską.
Czytaj także: Od 1 maja na Morskie Oko wjeżdżają busy elektryczne. Trzeba słono zapłacić.