Wykopali nowy tunel w Krakowie. Inwestycja robi wrażenie

KS
KS
GDDKiA

To będzie wielka odmiana w tym rejonie Krakowa. Jeszcze w tym roku kierowcy będą mogli przejechać się 12 kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S52 od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice, które stanowią północną obwodnicę Krakowa. 

W ramach inwestycji powstały trzy węzły i 29 obiektów inżynierskich, w tym 2 tunele w Zielonkach i Dziekanowicach. Dwa tunele wybudowano tzw. metodą podstropową. Metoda ta polega na zastosowaniu technologii ścian szczelinowych, gdzie najpierw wykonuje się ściany i strop, a następnie prowadzi wykop podstropowy.  

Jako pierwszy – krótszy (496 m) – powstał tunel w Dziekanowicach. Jego przebicie miało miejsce 27 lipca 2022 r. Na przekop drugiego tunelu – w Zielonkach o długości 653 m – musieliśmy poczekać do 16 stycznia 2024 r.  

Systemy bezpieczeństwa w tunelach

„W trakcie budowy tuneli instalowaliśmy w nich niezbędne elementy systemów, które już niebawem będą mieć decydujący wpływ na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników” – informuje GDDKiA

Oba tunele wyposażone są w takie same systemy. Każdy tunel posiada po dwa budynki techniczne, budynek pompowni pożarowej, dwa główne, wspólne punkty zasilania z liniami zasilającymi średniego napięcia, a także system zasilania niskiego napięcia z rozdziałem zasilania w budynkach technicznych. Wszystko to sprawia, że funkcjonowanie tuneli jest zabezpieczone przed ewentualną utratą energii.  

W tunelach zainstalowano sygnalizatory (krzyżo-strzałki) do sterowania pasami ruchu. Dodatkowo, przed tunelami, znajdują się zapory drogowe i tablice zmiennej treści, które umożliwiają – w razie konieczności – zamknięcie ruchu każdej jezdni z jednoczesnym wyświetlaniem odpowiednich komunikatów. W każdej nawie, co 148 m, znajdują się nisze sygnalizacyjne, techniczne i hydrantowe. W środkowej ścianie, w takim samym rozstawie, znajdują się przejścia awaryjne. 

Tunele wyposażono w system wentylacji, który złożony jest z wentylatorów strumieniowych rewersyjnych (o odwracalnym kierunku działania). Wentylatory zainstalowano pod stropem tunelu i rozmieszczone w odległościach do 100 m między sobą.   

Pod okiem kamer

W tunelu zainstalowano system monitoringu wizyjnego złożony z kamer obrotowych PTZ (Pan-Tilt-Zoom), czyli kamer, które umożliwiają sterowanie ruchem kamery na odległość, m.in. za pomocą kontrolerów czy specjalnych aplikacji. Przed portalami wjazdowymi umieszczono kamery z funkcją preselekcji lub sterowania manualnego do monitoringu sytuacji w tunelu i bezpośrednim otoczeniu.   

System oświetlenia zainstalowano, aby zapewnić odpowiednią widoczność kierującym, a także, aby umożliwić przeprowadzenie wszelkich działań, jak przeglądy czy ewakuacja. Oświetlenie podstawowe obiektu to lampy oświetlenia wjazdowego i przejazdowego, sterowanego automatycznie poprzez tzw. kamery luminancji. Są to kamery, które konfigurują oświetlenie, biorąc pod uwagę warunki i natężenie światła na zewnątrz tunelu.   

Pożar nie jest im straszny

Tunele wyposażono w system wykrywania i sygnalizacji pożaru oraz system automatycznego gaszenia, a każda nawa tunelu stanowi odrębną strefę pożarową.  

W każdej komorze zainstalowano bowiem kabel detekcyjny na całej długości tunelu. Kabel ten umożliwia wykrycie pożaru z możliwością wizualizacji miejsca zdarzenia. Dodatkowo system ten wspomagany będzie przez kamery AID z funkcją wykrywania dymu i pożaru. Nisze techniczne i sygnalizacyjne monitorowane będą przez punktowe czujniki dymu.  

Na drogach ewakuacyjnych przy niszach sygnalizacyjnych i przejściach ewakuacyjnych rozmieszczono przyciski pożarowe. Umożliwią one ręczną aktywację systemu sygnalizacji w przypadku zauważenia pożaru – w tym dymu – niezależnie od automatycznego zadziałania systemu. 

Więcej systemów

Tunele posiadają także system transmisji danych, system komunikacji radiowej dla służb ratowniczych i porządkowych, system nagłośnienia, system punktów alarmowych, czyli szafki SOS, interkomy, gaśnice i koce.   

„Zrobiliśmy wszystko, aby kierowcy poruszający się drogą ekspresową S52 mogli czuć się bezpiecznie. Do tego celu – oprócz nowo wybudowanej infrastruktury, instalacji czy systemów – niezbędne jest Centrum Zarządzania Ruchem” – informuje GDDKiA

W centrum zarządzania znajduje się sala operatorska, która wyposażona jest w wielkoformatową ścianę wizyjną w technologii LED o całkowitej powierzchni 26 m². W tym momencie są tam trzy stanowiska dla dyspozytorów zarządzania ruchem i tunelami w Zielonkach, a także Dziekanowicach.   

Docelowo centrum to będzie obsługiwać zarówno tunele w ciągu Północnej Obwodnicy Krakowa, jak również tunel, który powstanie w ramach obwodnicy Zabierzowa w ciągu drogi krajowej nr 79. 

fot. /GDDKiA/

Źródło: GDDKiA

Podaj dalej
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *