Zakopane kolejny raz podejmuje walkę z reklamami. Miasto po wielu latach prac w końcu przygotowało projekt nowej uchwały krajobrazowej, który jest już gotowy. Teraz prowadzone są konsultacje społeczne, aby poznać zdanie mieszkańców.
Uchwała krajobrazowa w Zakopanem była przygotowywana przez wiele lat. Jej przepisy mają regulować kwestie funkcjonowania w przestrzeni miejskiej reklam wielkoformatowych, billboardów i szyldów.
Pierwszej uchwały nie przyjęto
Pierwsza uchwała powstała za rządów poprzedniego burmistrza Leszka Doruli. Jednak po przejęciu władzy przez Łukasza Filipowicza gotowy dokument nie został przyjęty. Według niego dokument był zbyt trudny i zawiły, dlatego miasto miało przygotować nową uchwałę.
„Uchwała w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń obejmie cały obszar Gminy Miasto Zakopane w jej granicach administracyjnych. Będzie stanowiła akt prawa miejscowego” – poinformował urząd miasta.
– Projekt tej uchwały nie wprowadza płatności za reklamy. Te zostaną wprowadzone inną uchwałą, gdy ta krajobrazowa zacznie już obowiązywać. Opłaty będą dotyczyły tylko reklam, a nie szyldów, czyli informacji o prowadzonej działalności na danej nieruchomości. Duże billboardy i płachty reklamowe będą niedozwolone. Dopuszczone zostaną tylko okresowe płachty w przypadku remontu budynku. Taka reklama również będzie płatna — wyjaśniła Marta Gratkowska, kierowniczka Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta w Zakopanem.
Konsultacje społeczne
Na ten moment prace nad uchwałą krajobrazową Zakopanego się zakończyły. Teraz trwają konsultacje społeczne. Mogą w nich brać udział mieszkańcy Gminy Miasto Zakopane lub podmioty prowadzące działalność gospodarczą na terenie Gminy Miasto Zakopane. Konsultacje rozpoczęły się 17 grudnia 2024 r. i potrwają do 31 stycznia 2025 r. Celem konsultacji jest zebranie opinii, uwag i propozycji dotyczących projektu uchwały krajobrazowej.
Po konsultacjach zaktualizowany projekt zostanie wysłany do uzgodnień przez konserwatora zabytków czy Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, a gdy wróci, znów zostanie wyłożony do publicznego wglądu. Szacuje się że pod obrady rady miasta uchwała reklamowa trafi w drugim kwartale 2025 roku.