Trwają prace przy budowie kluczowego fragmentu trasy S7 w Krakowie, który domknie autostradową obwodnicę miasta. Estakada nad ul. Petőfiego i torami kolejowymi osiągnęła już długość 550 metrów, a kolejne segmenty są systematycznie nasuwane na podpory. To jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie elementów całej inwestycji.
Estakada rośnie w oczach – już 550 metrów gotowe
Najbardziej spektakularnym elementem budowy S7 w Krakowie jest powstająca estakada, która ma docelowo mierzyć niemal kilometr. Obiekt budowany jest w technologii nasuwu, co oznacza, że betonowe segmenty są kolejno wysuwane na podpory. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, estakada ma już 550 metrów długości po przesunięciu kolejnego segmentu wraz z rusztowaniem.
Czytaj także: Pseudokibic rozebrał kobietę za to, że miała na sobie koszulkę Wisły [FILM]
Proces nasuwania jest dobrze widoczny dla obserwatorów, ponieważ najnowsze rusztowanie jest lżejsze od poprzednich. Charakterystyczne skrzypienie, słyszalne podczas operacji, wynika z zastosowania rolek, na których zamocowane jest rusztowanie.
Zaawansowanie prac przekroczyło 60 procent
Cała inwestycja S7 Widoma-Kraków jest już zaawansowana w ponad 60 procent. Budowany jest obecnie 5-kilometrowy odcinek między węzłami Mistrzejowice a Nowa Huta, na którym powstaje aż 29 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i estakady. Ze względu na skomplikowaną infrastrukturę konieczne było przełożenie wielu instalacji, a trasa przecina linie kolejowe i tramwajowe.
Czytaj także: Karambol na A4. Droga na Tarnów nieprzejezdna.
Harmonogram realizacji – co nas czeka?
Według oficjalnych planów GDDKiA:
- Koniec 2025 roku – otwarcie 2-kilometrowego odcinka między węzłami Grębałów i Nowa Huta
- Połowa 2026 roku – zakończenie budowy węzła Mistrzejowice i domknięcie IV obwodnicy Krakowa
- Czerwiec 2025 roku – finalizacja prac wykończeniowych na odcinku Widoma-Kraków i podwyższenie prędkości do 120 km/h
Ułatwienia dla kierowców już w tym roku
Kierowcy mogą liczyć na stopniowe ułatwienia jeszcze przed zakończeniem całej inwestycji. GDDKiA planuje otworzyć wcześniej jedną z łącznic na węźle Mistrzejowice, co poprawi płynność ruchu między północną obwodnicą a S7. Dodatkowo w czerwcu ma zostać otwarty węzeł Łuczyce i udostępnione brakujące relacje na węźle Raciborowice.
Gigantyczna inwestycja za 1,7 miliarda złotych
Budowa trasy S7 to jedna z największych inwestycji drogowych w Małopolsce o wartości 1,7 miliarda złotych. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską – 629,1 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a 420,7 mln zł z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
Realizatorem jest konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź, które mierzy się z wyjątkowym wyzwaniem inżynieryjskim. Trasa przebiega przez gęsto zurbanizowane tereny Krakowa, co wymaga modernizacji licznych sieci energetycznych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych i gazowych.
Kraków z pełną obwodnicą jak Łódź
Po zakończeniu prac Kraków będzie drugim miastem w Polsce po Łodzi z pełną obwodnicą o klasie dróg autostradowo-ekspresowych. To znacząco odciąży ruch w centrum miasta i poprawi komunikację w całym regionie.
Czytaj także: To koniec pewnej epoki! Liga hokejowa bez Podhala.