Czy budowa metra będzie uciążliwa dla krakowian?

FK
FK

Nowoczesne technologie drążenia tuneli ograniczą utrudnienia dla mieszkańców.

Kraków przygotowuje się do budowy metra, które ma rozwiązać problemy komunikacyjne w mieście. Wbrew powszechnym obawom, inwestycja nie spowoduje całkowitego paraliżu miasta ani nie zagrozi zabytkowej infrastrukturze – zapewnia prof. Krzysztof Tajduś z Akademii Górniczo-Hutniczej w rozmowie ze stroną Kraków.pl.

„Wizja rozkopanego całego miasta jest zdecydowanie zbyt defetystyczna” – twierdzi prof. Tajduś, członek Rady Techniczno-Naukowej ds. budowy metra.

Ekspert wyjaśnia, że krakowskie metro będzie budowane przy użyciu najnowocześniejszych maszyn TBM (Tunnel Boring Machine), które drążą tunele pod ziemią z prędkością ponad 25 metrów na dobę. Prace z powierzchni ograniczą się do punktów startowych i końcowych maszyn, szybów technicznych oraz stacji.

„W Krakowie zakłada się praktycznie na całej długości wykonywać tunele pod ziemią, ograniczając prace z powierzchni” – podkreśla Tajduś.

Przewidywana głębokość tuneli (od kilkunastu do około 20 metrów) pozwoli uniknąć kolizji z istniejącą infrastrukturą miejską i znaleziskami archeologicznymi. Profesor zauważa, że odkrycia historyczne mogą pojawić się podczas budowy szybów i stacji, ale stanowią raczej szansę niż zagrożenie.

„To potencjalnie szansa na stworzenie absolutnie wyjątkowych przestrzeni” – mówi Tajduś, przywołując przykład metra w Atenach, gdzie artefakty wkomponowano w wystrój stacji.

Akademia Górniczo-Hutnicza aktywnie wspiera projekt od strony naukowej i technicznej. Uczelnia chce również pełnić rolę edukacyjną, dostarczając mieszkańcom rzetelnych informacji o planowanej inwestycji.

Metro w Krakowie ma powstać na wzór systemów funkcjonujących w innych europejskich miastach historycznych, takich jak Wiedeń, Rzym czy Praga, gdzie udało się pogodzić rozwój komunikacyjny z ochroną dziedzictwa kulturowego.

Podaj dalej
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *