Kraków tnie kursy pod pretekstem remontów? Najgorzej jest w Nowej Hucie

FK
FK

Remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie to nie tylko ogromne utrudnienia dla kierowców i pasażerów. Według społeczników z Platformy Komunikacyjnej Krakowa oraz wielu mieszkańców, pod pretekstem remontu wprowadzono cięcia, których nie uzasadniają wyłącznie ograniczenia infrastrukturalne. Najbardziej poszkodowana jest Nowa Huta, ale zmiany dotknęły także inne dzielnice miasta.

----- Partner Działu Kraków -----

Jakie są utrudnienia w komunikacji miejskiej przez remont mostu Grunwaldzkiego?

Od 10 maja 2025 roku most Grunwaldzki został całkowicie wyłączony z ruchu samochodowego (na 7 miesięcy) i tramwajowego (na 5,5 miesiąca). Tramwaje skierowano na objazdy przez ul. Kalwaryjską, Limanowskiego, Krakowską i Starowiślną, a autobusy kursują zmienionymi trasami. Przeprawa przez Wisłę jest dostępna tylko dla pieszych i rowerzystów.

Czytaj także: Rafał Trzaskowski spotkał się z krakowianami. Ostatnia prosta kampanii [ZDJĘCIA]

Wprowadzono również ograniczenia na innych liniach z powodu trwających remontów ul. Franciszkańskiej, budowy KST do Mistrzejowic i przebudowy pętli na Wzgórzach Krzesławickich.

Najważniejsze zmiany i cięcia w siatce połączeń

  • Linia 52 w weekendy kursuje co 20 minut zamiast co 10. O ile na Ruczaju częstotliwość częściowo przejęła linia 72, to mieszkańcy Nowej Huty (Czyżyny, Bieńczyce, os. Piastów) nie dostali żadnej rekompensaty – tramwaj jeździ dwa razy rzadziej.
  • Linia 16 została zawieszona, mimo że cała jej trasa jest przejezdna. Zamiast skierować ją do os. Piastów, zdecydowano się na całkowite zawieszenie połączenia, co pozbawiło mieszkańców dogodnych kursów.
  • Linia 71 nie dojeżdża już do Wzgórz Krzesławickich, tylko do Elektromontażu. Wzgórza straciły zarówno częstą „jedynkę”, jak i zastępczą 71. Zamiast 16 kursów na godzinę, zostało ich tylko 8.
  • Linia 75 (dawne 44) kursuje ul. Ptaszyckiego, zastępując 16, ale tylko w godzinach szczytu.
  • Na os. Zgody zostaje tylko jeden tramwaj – linia 21. Zawieszenie 16 pozbawia mieszkańców połączeń, o które walczyli od lat.
  • Górka Narodowa – w tygodniu wycięto połowę kursów linii 18, a linia 78 kończy bieg wcześniej, nie docierając do Górki Narodowej, mimo że nie ma ku temu infrastrukturalnych przeszkód.
  • Bronowice i Salwator – wycięto częstą linię 13, nie dając nic w zamian. Salwator ma ofertę nawet o połowę mniejszą niż dawniej.
  • Dodatkowe cięcia dotknęły m.in. linie 19 i 49 (Borek Fałęcki, Nowy Bieżanów), a także linie autobusowe 109 i 126.

Czytaj także: Pędził 245 km/h i zabił dwie osoby. Ścigany czerwoną notą Interpolu ukrywał się w Małopolsce [WIDEO]

Miasto: „To ograniczenia infrastrukturalne”. PKK: „To nieprawda, chodzi o cięcia i oszczędności”

Zarząd Transportu Publicznego tłumaczy, że cięcia w kursowaniu tramwajów i autobusów są wynikiem ograniczeń infrastrukturalnych związanych z remontami i możliwościami sieci. Urzędnicy wskazują, że np. przez rondo Matecznego nie da się puścić większej liczby tramwajów, a na wielu trasach zmiany są wymuszone przez prace torowe.

Czytaj także: Noc Muzeów 2025 w Krakowie. Gdzie wejdziesz za darmo?

Jednak Platforma Komunikacyjna Krakowa zwraca uwagę, że w wielu przypadkach ograniczenia nie mają uzasadnienia technicznego. Przykładem jest linia 52, która mogłaby kursować częściej w weekendy, czy linia 16, którą można było skierować do os. Piastów. PKK podkreśla, że miasto wykorzystało remont jako pretekst do cięć i szukania oszczędności, nawet kosztem dostępności komunikacji dla mieszkańców.

Czytaj także: Stary Kleparz coraz mniej dla krakowian? Ceny owoców i warzyw SZOKUJĄ!

Nowa Huta i wschodnie dzielnice najbardziej poszkodowane

Największe ograniczenia dotknęły Nową Hutę i wschodnie rejony Krakowa. Mieszkańcy stracili część kursów, a alternatywy są ograniczone. „Pod pretekstem remontu ucięto kursy w Nowej Hucie, mimo że nie było ku temu infrastrukturalnych przeszkód” – podkreślają społecznicy.

Quick Link

Podaj dalej
3 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O Nas

Jesteśmy najszybciej rozwijającym się portalem na temat Krakowa i Małopolski

Redakcja

Zobaczysz coś ciekawego, chcesz żebyśmy o tym napisali? Daj nam znać:

redakcja@kr24.pl

Chcesz zamieścić reklamę na naszym portalu? Napisz:

reklama@kr24.pl

Wydawcą portalu jest
Fundacja KR24.pl

Wpisana do rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji Oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: 0001110778