Kraków wesprze sąsiednie gminy. Pieniądze z SCT na czystsze powietrze 

KS
KS

Czyste powietrze nie kończy się na granicach miasta. Kraków chce dzielić się wpływami ze Strefy Czystego Transportu z sąsiednimi gminami, by wspólnie walczyć ze smogiem. 

----- Partner Działu Kraków -----

Pieniądze pochodzące z opłat za wjazd do Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie będą przeznaczane na wspieranie walki ze smogiem w gminach otaczających miasto – tzw. „obwarzanku”.

Czytaj także: Zwłoki znalezione w zaroślach w Skawinie. Policja apeluje o pomoc w identyfikacji

Kraków chce lepszego powietrza

Zgodnie z ustawą wpływy z opłat będą wspierać komunikację publiczną. Chodzi o zakup tramwajów czy autobusów, a także odciążenie budżetu transportowego Krakowa. Zaoszczędzone w ten sposób środki będzie można przekierować na walkę ze smogiem w gminach ościennych. 

Wprowadzenie SCT w Krakowie jest jednym z kolejnych, kluczowych działań miasta, które mają na celu poprawę jakości powietrza i warunków życia w stolicy Małopolski. 

Utworzyliśmy SCT po to, żeby chronić zdrowie i życie mieszkańców Krakowa, którzy obecnie są narażeni na wysokie poziomy zanieczyszczeń pochodzących z ruchu samochodowego. Naszym celem jest dążenie do standardów jakości powietrza wytyczonych przez Światową Organizację Zdrowia – podkreślił prezydent Krakowa Aleksander Miszalski. 

Czytaj także: Pluszowa żyrafa poszukiwana! Krakowski szpital prosi o pomoc 

Zanieczyszczenie z gmin ościennych

Poza zanieczyszczeniami pochodzącymi z samochodów, Kraków od dawna boryka się z napływem zanieczyszczonego powietrza z gmin ościennych. Według danych Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków na ich terenie funkcjonuje ponad 10 tysięcy źródeł ciepła niespełniających wymagań uchwały antysmogowej, która weszła w życie w całej Małopolsce 1 maja 2024 r. 

Żeby przyspieszyć te działania, zdecydowałem się na przekazanie na walkę ze smogiem w sąsiednich gminach kwoty równej przychodom z opłat za SCT. Likwidacja smogu w gminach „obwarzanka krakowskiego” to także lepsza jakość powietrza dla mieszkańców Krakowa – dodał prezydent Krakowa. 

Obecnie trwają rozmowy z gminami zrzeszonymi w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska. Mają one na celu określenie działań na rzecz poprawy jakości powietrza, które będzie można sfinansować w ramach tej inicjatywy.

Czytaj także: Małopolska walczy z żywiołem. Sprawdzamy, co się dzieje w regionie [AKTUALIZACJA]

Strefa Czystego Transportu od 2026 roku

Przypomnijmy, że zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa Strefa Czystego Transportu w Krakowie zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Obejmie ona teren wewnątrz IV obwodnicy. Opłaty za wjazd do SCT pobierane będą przez okres trzech lat między 2026–2028. Płacone będą przez użytkowników pojazdów niespełniających wymagań emisyjnych.  

Od 2029 r. samochody te nie będą mogły już wjechać do miasta. Dobowa opłata za wjazd do strefy wyniesie 5 zł w 2026 r., natomiast w 2027 roku wzrośnie do 15 złotych. Z opłat zwolniono mieszkańców Krakowa. Zarząd Transportu Publicznego szacuje wysokość opłat nawet na kilkanaście milionów złotych rocznie. 

Czytaj także: Wreszcie konkret w sprawie Rodado. Królewski podał termin

Źródło: Kraków.pl

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas na Facebooku!

Quick Link

Podaj dalej
3 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *