Niecodzienne zjawisko nad Krakowem. Samolot krążył całą noc

M N
M N
Źródło: Flight Radar
Źródło: Flight Radar

Mieszkańcy południowej części Krakowa mogli czuć się nieco zaniepokojeni w nocy z piątku na sobotę. Nad ich głowami ciągle krążył głośny samolot.

Mały samolot wykonał mnóstwo pętli. Jego silnik było słychać przez wiele godzin – od wieczora do późnych godzin nocnych. Zaniepokojeni mieszkańcy nerwowo zerkali na niebo.

Reklama: Najlepsze miejsca na aktywne urodziny w Krakowie – gdzie urządzić urodziny dla dziecka?

Samolot krążył nad Krakowem

O co chodziło?

Jak już informowaliśmy w piątek, loty zostały zlecone przez Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej.

Z samoloty wykonywano zdjęcia termowizyjne sieci ciepłowniczej. Wykonanie zdjęć ma na celu uzyskanie mapy termicznej sieci ciepłowniczej, ze wskazaniem miejsc o podwyższonych stratach ciepła. Dodatkowym atutem jest jednoczesne pozyskanie danych dla całego systemu. W wyniku analizy zebranych informacji zostaną wskazane miejsca potencjalnych awarii sieci oraz odcinki rur o pogorszonej izolacji.

Czemu samolot wbił się w niebo właśnie w piątek?

Jak zapewnia MPEC, ze względu na ściśle określone warunki atmosferyczne umożliwiające zrobienie zdjęć, terminu lotu nie można z góry zaplanować.

MPEC zbiera ważne dane

Dla uzyskania prawidłowego obrazu sieci, zdjęcia można wykonać wyłącznie w ściśle określonych warunkach:

  • pora nocna (od 3-iej godziny po zachodzie słońca do wschodu słońca),
  • temperatura zewnętrzna: podczas wykonywania zdjęć poniżej 0oC oraz niska temperatura w dniu poprzedzającym loty (w ciągu dnia nie wyższa niż +5oC,
  • brak pokrywy śnieżnej,
  • brak zachmurzenia poniżej pułapu lotu,
  • brak opadów w tym mgły w trakcie pomiarów, brak opadów w dniu poprzedzającym,
  • wilgotność względna <75% .
    Wykonywanie zdjęć w porze dziennej jest niemożliwe, gdyż słońce zbyt nagrzewa powierzchnię i obraz termowizyjny nie wskaże przebiegu sieci ciepłowniczej. Ze względu na konieczność spełnienia powyższych warunków, terminu lotu nie można z góry zaplanować.
    Samolot w czasie lotu na wysokości około 600 m robi zdjęcia kolejnym pasom miasta (coś jak skanowanie). Po przetworzeniu zdjęć uzyskuje się termiczny obraz miasta, którego skala dostosowana jest do potrzeb MPEC. Tak opracowana mapa termowizyjna stanowi warstwę w systemie GIS funkcjonującym w Spółce.

Zdjęcia mają pomóc w uszczelnieniu sieci ciepłowniczej.

Podaj dalej
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *