Trwa reorganizacja systemu pracy Urzędu Miasta Krakowa. Magistrat podał właśnie nazwiska dyrektorów nowych departamentów. Wiadomo także, czym konkretnie będą zajmować się nowe piony.
21 listopada prezydent Krakowa wydał zarządzenie nr 3005/2024 w sprawie utworzenia w Urzędzie Miasta Krakowa departamentów, które będą pełnić funkcję koordynującą działania poszczególnych komórek.
– Intencją tych zmian jest racjonalizacja pracy urzędu, połączenie wydziałów, które dublowały swoje kompetencje, stworzenie możliwości oszczędności środków – powiedział prezydent Aleksander Miszalski 30 października podczas konferencji prasowej o nowej strukturze UMK. – Widzę potrzebę wprowadzenia do urzędu profesjonalnego zarządzania, menedżerów, którzy zmienią sposób myślenia i będą pracować w oparciu o najnowsze metody zarządzania – zaznaczył prezydent.
Departamenty zostaną utworzone i będą realizowały swoje zadania od 1 lutego 2025 r.
Dyrektorzy departamentów zostali wyłonieni w drodze konkursów, które przeprowadził Wydział Organizacji i Nadzoru UMK. Będą podlegać w sposób bezpośredni prezydentowi Krakowa i właściwym jego zastępcom i wykonywać swoje zadania pod merytorycznym ich nadzorem.
Funkcje dyrektorów departamentów obejmą:
- Joanna Niewidok – Departament Prezydencki
- Paulina Typel-Walczykiewicz – Departament Spraw Obywatelskich
- Maria Wojtacha – Departament Komunalny
- Monika Kosztyła – Departament Polityki Społecznej
- Daniel Wiśniowski – Departament Marki Kraków
- Tomasz Kudzia – Departament Zrównoważonego Rozwoju
- Jacek Drabik – Departament Edukacji.
Janusz Sepioł – Główny Architekt Miasta – nie został wybrany w trybie konkursowym. Od 1 stycznia 2025 r. będzie sprawował funkcję dyrektora Biura Architekta Miasta i dyrektora Departamentu Ładu Przestrzennego (łącznie).
Departamenty w Urzędzie Miasta Krakowa będą grupować następujące obszary i zadania merytoryczne:
- Departament Prezydencki – obejmujący swym zakresem zarządczym funkcjonowanie: Kancelarii Prezydenta, Biura Nadzoru Właścicielskiego, Wydziału Skarbu Miasta, Wydziału Kultury, instytucji kultury
- Departament Spraw Obywatelskich – będzie sprawować zarząd nad Urzędem Stanu Cywilnego, Wydziałem Spraw Administracyjnych, Wydziałem Ewidencji Pojazdów i Kierowców
- Departament Marki Kraków – zarząd nad Wydziałem Komunikacji Społecznej, Centrum Obsługi Informatycznej, Wydziałem Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego
- Departament Ładu Przestrzennego – zarząd nad Wydziałem Architektury i Urbanistyki, Wydziałem Planowania Przestrzennego, Wydziałem Geodezji, Biurem Architekta Miasta
- Departament Zrównoważonego Rozwoju – zarząd nad Wydziałem ds. Turystyki, Wydziałem Strategii i Funduszy Europejskich, Wydziałem Przedsiębiorczości i Innowacji, Wydziałem Środowiska i Klimatu, Grodzkiego Urzędu Pracy, Zarządem Zieleni Miejskiej, Fundacją Miejski Park i Ogród Zoologiczny
- Departament Komunalny – zarząd nad Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury, Zarządem Transportu Publicznego, Zarządem Cmentarzy Komunalnych, Zarządem Inwestycji Miejskich, Zarządem Dróg Miasta Krakowa, Zarządem Infrastruktury Wodnej
- Departament Polityki Społecznej – zarząd nad Krakowskim Centrum Świadczeń, Wydziałem Polityki Społecznej, Równości i Zdrowia, Wydziałem Mieszkalnictwa, Zarządem Budynków Komunalnych, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Miejskim Centrum Profilaktyki Uzależnień, żłobkami, domami pomocy społecznej i innymi jednostkami pomocy społecznej
- Departament Edukacji – zarząd nad Wydziałem Edukacji i Projektów Edukacyjnych, Miejskim Centrum Obsługi Oświaty i jednostkami systemu oświaty.
Do uprawnień i obowiązków dyrektora departamentu będzie należało m.in.: opiniowanie projektów dokumentów strategicznych i przedstawienie je do zatwierdzenia prezydenta Krakowa oraz właściwemu zastępcy prezydenta Krakowa; weryfikowanie we współpracy z audytorem wewnętrznym z Centrum Audytu i Kontroli Analitycznej oraz komórkami nadzorującymi miejskie jednostki organizacyjne planowanych wydatków komórek organizacyjnych UMK oraz miejskich jednostek organizacyjnych; zatwierdzenie przygotowanych planów wieloletnich i rocznych; nadzorowanie procesu okresowego monitorowania wykonania zadań, ocena sprawozdań z wykonania zadań; koordynacja współdziałania komórek organizacyjnych UMK i miejskich jednostek organizacyjnych.
Źródło: Krakow.pl