Najmłodsza gmina w Małopolsce. Chce być uzdrowiskiem

KS
KS
(fot. Facebook / Szczawa)
(fot. Facebook / Szczawa)

Na mapie Małopolski pojawiła się nowa gmina. Chodzi o Szczawę, która liczy około 1800 mieszkańców. Głównym celem gminy jest uzyskanie statusu uzdrowiska. 

Od 1 stycznia 2025 roku Szczawa stała się już 183. gminą w województwie Małopolskim. Nowa gmina leży w powiecie limanowskim i została wydzielona z gminy Kamienica za sprawą przyjętego przez Radę Ministrów rozporządzenia. Szczawa ma obszar ponad 4 tysięcy ha i liczy około 1800 mieszkańców  

Wojewoda odwiedził nowo powstałą gminę

Tymczasowa siedziba Urzędu Gminy Szczawa zlokalizowana jest w budynku ośrodka zdrowia w Szczawie. Tam wojewoda Krzysztof Jan Klęczar spotkał się z Januszem Markiem Opydem – dotychczasowym pełnomocnikiem ds. utworzenia gminy Szczawa, który od nowego roku przejął zadania i kompetencje organów gminy: wójta, a także rady gminy. 

– Gmina Szczawa oficjalnie rozpoczęła swoje funkcjonowanie. Mieliśmy kilka miesięcy na przygotowania, aby zapewnić sprawny start działalności administracyjnej. W tym celu zwróciliśmy się o wsparcie do jednej z małopolskich gmin – gminy Ropa, która znakomicie wywiązała się z tej roli, za co jesteśmy jej bardzo wdzięczni. Od dzisiaj mieszkańcy gminy Szczawa mogą przychodzić do urzędu i załatwiać swoje sprawy – powiedział wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar. 

(fot. Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie)

Jasny cel na przyszłość

Decyzja rządu o powstaniu nowej gminy związana była przede wszystkim z wieloletnimi dążeniami lokalnej społeczności (mieszkańców Szczawy) do utworzenia własnej jednostki administracyjnej. Idea utworzenia gminy jest także ścisłe powiązana z planem uzyskania przez Szczawę statusu uzdrowiska, co pozwoli na pełne wykorzystanie znajdujących się tam zasobów przyrodniczych, w tym udokumentowanych zasobów wód leczniczych.

– Najważniejszym elementem w procesie tworzenia nowej gminy jest uruchomienie zespołu pracowników, podział obowiązków, a także rozpoczęcie obsługi mieszkańców. Obecnie zatrudniamy 11 osób, które realizują wszystkie niezbędne zadania administracyjne. Wraz z rozwojem działalności gminy będziemy analizować, czy istnieje potrzeba zatrudnienia dodatkowego personelu. Kluczowe działy, które bezpośrednio dotyczą mieszkańców, już funkcjonują – wyjaśnił Janusz Marek Opyd. 

Władze nowego samorządu zostaną wyłonione w wyborach. Pełnomocnik we współpracy z innymi organami ma na przygotowanie ich 90 dni. 

Źródło: Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie

Podaj dalej
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *