Dodatkowy pas na A4? To może być jedyny ratunek

FK
FK

Autostrada A4 na odcinku Katowice-Kraków może doczekać się rozbudowy o trzeci pas ruchu. 

Spółka Stalexport Autostrady, obecny koncesjonariusz trasy, proponuje realizację inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na trzy miliardy złotych, a prace mogłyby zakończyć się dwa lata szybciej niż w przypadku realizacji przez państwowego zarządcę.

Dlaczego trzeci pas jest konieczny?

Obecne natężenie ruchu na autostradzie A4 między Katowicami a Krakowem wynosi średnio 50 tysięcy pojazdów dziennie, z czego aż 10 tysięcy to samochody ciężarowe. Eksperci ostrzegają, że po wygaśnięciu koncesji w marcu 2027 roku i potencjalnym zniesieniu opłat za przejazd, liczba pojazdów może wzrosnąć nawet o 70 proc. , co doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego.

– Realizacja rozbudowy tego odcinka A4 kosztować może około trzy mld zł. To inwestycja, którą należy jak najszybciej zrealizować, aby autostrada nie stanęła wkrótce w korku – mówił Andrzej Kaczmarek, prezes Stalexport Autostrady cytowany przez PAP.

Propozycja Stalexportu

Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), należąca do grupy kapitałowej Stalexport Autostrady, zaproponowała realizację projektu w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółka argumentuje, że dzięki braku procedur zamówień publicznych mogłaby zakończyć inwestycję dwa lata szybciej niż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Projekt obejmuje nie tylko budowę trzeciego pasa ruchu w każdym kierunku, ale także modernizację wiaduktów i obiektów mostowych pod kątem zwiększenia ich nośności. To kluczowe z uwagi na potrzeby logistyczne oraz transport militarny między Europą Zachodnią a Wschodnią.

Co dalej z koncesją?

Koncesja na eksploatację odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków wygasa w marcu 2027 roku. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zadeklarował, że umowa nie zostanie przedłużona, a zarządzanie trasą przejmie GDDKiA. Wciąż jednak nie wiadomo, jakie rozwiązania zostaną przyjęte po wygaśnięciu koncesji.

Koncesja się kończy, ale można przyjąć rozwiązania na innych zasadach – mówi prezes Kaczmarek. Jego zdaniem okres kolejnej umowy powinien wynosić co najmniej 10 lat, aby zapewnić stabilność finansową projektu rozbudowy.

Podaj dalej
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *