Jubileuszowy 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej zapowiada się wyjątkowo! Po raz pierwszy na krakowskich torach pojawi się XIX-wieczny tramwaj elektryczny z Poznania oraz zabytkowe wagony z Warszawy i Wrocławia. To historyczny moment – nigdy wcześniej w 150-letniej historii krakowskiej komunikacji miejskiej tak stary pojazd nie jeździł po ulicach miasta.
Międzymiastowa wymiana zabytkowych tramwajów
- sezon Krakowskiej Linii Muzealnej ruszy 8 czerwca i potrwa do 21 września. To efekt wyjątkowej współpracy MPK w Krakowie, MPK w Poznaniu, Tramwajów Warszawskich oraz Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu, które wymieniły się historycznymi wagonami ze swoich kolekcji.
Czytaj także: Czy Cracovia trafiła na bogatych wujków z Ameryki? Wszystkie grzechy braci Platków.
Pomysł międzymiastowej wymiany narodził się cztery lata temu od współpracy Krakowa z Poznaniem. Rok później dołączyła Warszawa, a w tym jubileuszowym roku po raz pierwszy uczestniczy także Wrocław.
XIX-wieczny tramwaj – pierwsza taka sytuacja w historii
Największą sensacją będzie poznański wagon Typ I z przyczepą Carl Weyer. Dzięki tej wymianie po raz pierwszy w 150-letniej historii krakowskiej komunikacji miejskiej na tory wyjedzie tramwaj elektryczny z XIX wieku. Wagony Typ I wyprodukowano w latach 1897-1898 w liczbie zaledwie 15 sztuk, a przyczepy Carl Weyer powstały w latach 1904-1911.
– Nigdy wcześniej taka sytuacja nie miała miejsca. Pierwsze tramwaje elektryczne wyjechały w Krakowie w XX wieku. Starsze, z poprzedniego stulecia, na krakowskich torach do tej pory nie jeździły – wyjaśnił Marek Gancarczyk, rzecznik MPK w Krakowie.
Czytaj także: Pierwszy dzień Murapol Cup za nami – jutro wielki finał! [ZDJĘCIA]
Legendy polskiej komunikacji miejskiej
Na trasach KLM pojawią się także inne perełki:
Warszawski wagon K z 1940 roku – zamówiony przez Warszawę w 1939 roku, z powodu wojny trafił do Berlina. Dopiero po 1945 roku ocalałe egzemplarze sprowadzono do stolicy, gdzie służyły do połowy lat 70.
Wrocławski wagon 4N z 1960 roku – wyprodukowany w Chorzowie, jeździł we Wrocławiu do lat 90., a następnie służył jako wagon gospodarczy. W 2012 roku został odkupiony przez miłośników i przywrócony do ruchu pasażerskiego.
Krakowskie tramwaje w podróży
MPK w Krakowie również udostępniło swoje skarby: do Poznania pojechał skład SN4 i PN3, do Warszawy wagon 102Na, a do Wrocławia historyczny Linke-Hofmann. W ten sposób polskie miasta wspólnie prezentują historię transportu miejskiego.
Harmonogram i nowości sezonu
Krakowska Linia Muzealna rozpocznie się 8 czerwca, gdy zabytkowe wagony pojadą wyjątkowo na linii nr 40 z pętli Łagiewniki do Zajezdni Nowa Huta. Gościnnymi wagonami z innych miast będzie można przejechać się 22 czerwca.
Czytaj także: Żołnierze 11 Małopolskiej Brygady OT złożyli przysięgę w Muzeum Lotnictwa [ZDJĘCIA]
Tegoroczna edycja przyniesie nowości:
- Po raz pierwszy zabytkowe pojazdy pojawią się w godzinach wieczornych (do 22:00)
- Możliwość odwiedzenia wszystkich pięciu zajezdni MPK jednego dnia
- Parada autobusowa 29 czerwca
- Parada tramwajowa 21 września, która zakończy sezon
Jubileusz 150-lecia komunikacji miejskiej
Tegoroczna edycja KLM jest szczególna, bo przypada w roku jubileuszowym 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie. Linia będzie kursować w każdą niedzielę do 21 września, oferując mieszkańcom i turystom niezwykłą podróż w czasie przez historię polskiego transportu miejskiego.