Hałas z mostu Kotlarskiego stał się codziennym problemem mieszkańców Krakowa. Dźwięki generowane przez ruch samochodowy i tramwajowy przekraczają dopuszczalne normy. ZDMK zapowiada wprowadzenie ograniczenia prędkości, a także zlecono szlifowanie szyn tramwajowych, by złagodzić skutki.
Most generuje uciążliwy hałas
Most Kotlarski, jedna z kluczowych przepraw przez Wisłę w Krakowie, stał się źródłem poważnych problemów dla mieszkańców pobliskich budynków. Radna Agnieszka Łętocha alarmuje w interpelacji do prezydenta Krakowa, że hałas generowany przez ruch samochodowy i tramwajowy, wzmacniany przez rezonującą konstrukcję mostu oraz wyeksploatowaną nawierzchnię, przekracza dopuszczalne normy i znacząco obniża komfort życia.
Czytaj także: Bójka w tramwaju sparaliżowała Kraków. Policja i pogotowie na miejscu
Zagrożenie dla pieszych i pojazdów
– Zarówno separatory/urządzenia dylatacyjne, jak i nawierzchnia mostu są w fatalnym stanie. Zdarza się, że fragmenty separatorów są wyrywane kołami pojazdów i stanowią zagrożenie dla pieszych oraz pojazdów poruszających się na i pod mostem – alarmuje radna w interpelacji.
Hałasem szczególnie dotknięte są osiedla położone w bezpośrednim sąsiedztwie mostu, takie jak Tarasy Wiślane. Mieszkańcy od dłuższego czasu zgłaszają skargi, zwracając uwagę na trudności w codziennym funkcjonowaniu.
Przekroczono dopuszczalne normy
Problem ten wcześniej potwierdzono w strategicznej mapie hałasu dla Miasta Krakowa, gdzie most Kotlarski wskazano jako obszar o przekroczonych poziomach dopuszczalnego hałasu komunikacyjnego.
Czytaj także: Niewiadoma znowu na podium Tour de France. To już seria!
Ograniczenie prędkości na moście
W związku z powyższym radna wnioskuje o odcinkowy pomiar prędkości samochodów na moście, a także wprowadzenie dodatkowego ograniczenia prędkości do 30 km/h.
– W opinii mieszkańców nie jest przestrzegane ograniczenie prędkości do 50 km/h, przez co hałas generowany przez pojazdy samochodowe jest nieznośny, zwłaszcza w godzinach nocnych – wyjaśnia radna Agnieszka Łętocha.
Czytaj także: Dramatyczny wypadek w Limanowej. 33-latek zasypany w czterometrowym wykopie [ZDJĘCIA]
Ekrany akustyczne i wymiana nawierzchni
Radna wnioskuje też o przeprowadzenie pomiaru poziomu hałasu, oszacowanie kosztów wymiany separatorów i renowacji nawierzchni, których obecny stan zagraża nie tylko komfortowi, ale również bezpieczeństwu pieszych i kierowców.
Agnieszka Łętocha proponuje też rozważenie innych rozwiązań technologicznych, takich jak montaż ekranów akustycznych, wymiana nawierzchni, remont podtorza tramwajowego i inne formy ochrony akustycznej. Radna prosi również, o podanie terminu przewidywanego remontu mostu.
Czytaj także: To był mecz sezonu?! Wisła wygrała z GKS-em Tychy 4:3 [ZDJĘCIA]
Miasto szykuje wprowadzenie ograniczenia
Władze Miasta przed rokiem, m.in. z uwagi na uszkodzenia urządzeń dylatacyjnych, zmniejszyły na moście dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. Obecnie trwają procedury mające na celu wprowadzenie kolejnego ograniczenia do 40 km/h.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa wystąpił do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Krakowie z prośbą o wyrażenie stanowiska w zakresie możliwości wprowadzenia odcinkowego pomiaru prędkości w rejonie mostu Kotlarskiego.
Czytaj także: Spełnia się marzenie mieszkańców Wzgórz Krzesławickich. Powstanie nowoczesny basen
Częstsze kontrole prędkości na moście
Dodatkowo ZDMK wystąpił również z prośbą do Komendy Miejskiej Policji w Krakowie, o objęcie kontrolą tego rejonu w zakresie przestrzegania przez kierujących pojazdami ograniczenia prędkości.
– Zarząd Dróg Miasta Krakowa opracował projekt czasowej organizacji ruchu, który jest obecnie opiniowany przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji. Po uzyskaniu opinii, dokument trafi do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury celem zatwierdzenia – informuje Stanisław Kracik w odpowiedzi na interpelację radnej.
Czytaj także: LOT wraca do Izraela. Z Krakowa do Tel Awiwu
Most Kotlarski przejdzie remont
Zapowiedziano też remont przeprawy nad Wisłą. Jego planowany termin to 2026 rok.
– Koszt prac remontowych polegających na wymianie: dylatacji, warstwy ścieralnej na jezdniach, warstw żywicy na chodnikach i ścieżkach rowerowych oszacowany został na około 4,8 mln zł – informuje wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik.
Czytaj także: Nie może być normalnie… Kibice GKS-u Tychy nie idą na mecz z Wisłą
W sierpniu szlifowanie szyn tramwajowych
Co ciekawe, zlecono szlifowanie szyn tramwajowych na długości mostu Kotlarskiego. Termin realizacji ma mieć miejsce w sierpniu 2025 roku. Jest to metoda mająca na celu redukcję hałasu generowanego przez przejeżdżające tramwaje. Polega na usuwaniu nierówności i wad nawierzchni szyn, co zmniejsza drgania i wibracje, a tym samym generowany hałas.
Czytaj także: Koniec awarii systemu w Krakowie. Kierowcy mogą już kupić bilety parkingowe ze zniżką
Analiza akustyczna
Podczas prac nad projektem budżetu Miasta Krakowa na rok 2025 była analizowana możliwość realizacji zadania pn. Analiza/ekspertyza akustyczna wraz z koncepcją rozwiązania w zakresie Konstrukcji Mostu Kotlarskiego, pod kątem ochrony akustycznej przed hałasem tramwajowym, z planowanym terminem realizacji w 2026 roku. Zadania ostatecznie nie ujęto w aktualnych dokumentach finansowych.
– Analiza możliwości realizacji zadania zostanie ponowiona podczas prac nad konstrukcją projektu budżetu Miasta Krakowa na rok 2026. W przypadku zapewnienia stosownego finansowania Zarząd Dróg Miasta Krakowa przystąpi do jego realizacji – wyjaśnia Stanisław Mazur.
Opracowanie tego dokumentu umożliwi szczegółową diagnozę problematyki związanej z zastosowaniem możliwych rozwiązań technologicznych gwarantujących ochronę mieszkańców przed emisją nadmiernego hałasu.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas na Facebooku!