Budowa tunelu, w którym będzie poruszał się tramwaj jest wymagającą i trwają nieustanne prace nawet w godzinach nocnych. Czym dokładnie zajmuje się wykonawca inwestycji, w jaki sposób przeprowadzane są wykopy oraz kiedy mieszkańcy mogą spodziewać się zakończenia całodobowych robót?
Kluczowym elementem budowy tunelu są ściany szczelinowe, żelbetowe konstrukcje, które stanowią obudowę tunelu, minimalizują wpływ wykopu na zabudowę w sąsiedztwie obiektu oraz przejmują parcia gruntu i wód gruntowych. Powstają w wyniku zabetonowania wykopu wykonanego przez głębiarkę o imieniu Stefan. Wykopy sięgają ponad 20 metrów w głąb ziemi.
Prace nad ścianami szczelinowymi są prowadzone przez całą dobę, nawet w nocy. Nieprzerwany proces betonowania jest niezbędny dla osiągnięcia optymalnych rezultatów. Zastosowany sposób prowadzenia prac nie pozostawia możliwości wstrzymania betonowania, a przerwy w tym procesie mogłyby doprowadzić do poważnych wad konstrukcyjnych.
Do kiedy potrwają prace nad budową tunelu?
Obecnie roboty związane z budową tunelu realizowane są na odcinku od ronda Polsadu do ronda Barei. Prace nocne na tym fragmencie potrwają do 29 maja.
W czerwcu na ulicy Lublańskiej, wykonawca będzie kontynuował przebudowę sieci podziemnych podczas których, prace będą prowadzone w dni robocze w godzinach 6.00–18.00 oraz w soboty.
Od 24 czerwca ponownie rozpoczną się prace nocne, a całość budowy ścian szczelinowych na ulicy Lublańskiej zakończy się około 20 sierpnia. To właśnie w okolicy ronda Barei tramwaj wyjedzie na powierzchnię z tunelu.
Na początku września głębiarka Stefan powróci w okolicę ronda Polsadu i będzie kierować się na południe, w stronę ronda Młyńskiego.
Źródło: kraków.pl