Planowana budowa węzła komunikacyjnego w rejonie Luboczy ma poprawić transport zbiorowy w tym rejonie Krakowa. Mieszkańcy domagają się jednak powstania dodatkowego przystanku kolejowego.
Od 2020 roku trwają przygotowania do rozpoczęcia budowy węzła komunikacyjnego w rejonie Luboczy. Przygotowano już wielowariantową koncepcję programowo-przestrzenna dla inwestycji. Odbyły się również konsultacje społeczne, podczas których wybrano jeden z wariantów rekomendowany do realizacji.
Reklama: Co robić zimą w Zakopanem?
To wariant W7, w którym przystanek kolejowy zlokalizowany jest w miejscu istniejącego przystanku osobowego Kraków Lubocza. Parkingi P+R oraz B+R znajdują się zarówno przy przystanku kolejowym jak i pętli tramwajowej wraz z terminalem autobusowym.
Mieszkańcy apelują o dodatkowy przystanek
Mieszkańcy uważają, że przystanek kolejowy Kraków Lubocza znajduje się za daleko od dwóch dużych osiedli – Na Wzgórzach i Na Stoku. Krakowianie apelują o wykonanie w ramach planowanej inwestycji także dodatkowego przystanku PKP, w okolicy ul. Darwina.
– Zwracam się z prośbą o przeanalizowanie rozwiązania budowy kolejnego przystanku PKP, który byłby jednocześnie częścią zintegrowanego węzła komunikacyjnego w rejonie ul. Darwina, bezpośrednio przy nowo wybudowanej estakadzie tramwajowej. Proszę również o analizę możliwości budowy parkingu P+R pomiędzy linią kolejową a ulicą Darwina – napisała w interpelacji Renata Kucharska.
– Skumulowanie w jednym miejscu przystanków tramwajowych, autobusowych oraz SKA wraz z lokalizacją parkingu, byłoby bardzo wygodnym rozwiązaniem dla mieszkańców. Pozwoliłoby też na szybką i sprawną zmianę środka transportu – wyjaśnia radna.
Miasto od pewnego czasu rozważa ten pomysł
Miasto przekonuje, że budowę przystanku kolejowego wraz z P+R w rejonie ul. Darwina rozważa już od pewnego czasu. Pozwoliłoby to na możliwość integracji Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z liniami tramwajowymi i autobusowymi, a także przesiadki osób podróżujących z tych terenów.
– Realizacja tego przedsięwzięcia wymaga przeprowadzenia stosownych analiz, z uwzględnieniem wszelkich wykonywanych, a także planowanych inwestycji w tym rejonie. Szczególnie istotne będzie pozyskanie stanowiska zarządcy infrastruktury kolejowej. Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu UMK planuje wystąpić w pierwszym kwartale 2025 roku do PKP PLK o opinię w tej sprawie. W zależności od otrzymanego stanowiska oraz od dostępności środków w budżecie Krakowa, możliwe będzie podjęcie dalszych działań – poinformował Stanisław Kracik w odpowiedzi na interpelację.
Budowa węzła komunikacyjnego
Do wystartowania budowy węzła komunikacyjnego jest jeszcze daleko. Trzeba uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a potem opracować projekt budowlany i wykonawczy dla inwestycji.
Pierwszy przetarg związany z przygotowaniem niezbędnych materiałów na potrzeby złożenia wniosku oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pojawił się w czerwcu ubiegłego roku. Jednak skończył się unieważnieniem, z powodu braku ofert.
Źródło: Gazeta Krakowska