Miał powstać już po pierwszej wojnie światowej. Dzięki temu tunelowi trasa z Krakowa do Zakopanego potrwa półtorej godziny.
PKP PLK rozpoczyna przygotowania do budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Obiekt o długości 3,8 kilometra powstanie między miejscowościami Męcina i Mordarka na terenie Pisarzowej. Inwestycja wartości 750 milionów złotych stanowi kluczowy element projektu Podłęże-Piekiełko.
W Małopolsce powstanie najdłuższy tunel kolejowy
Do budowy tunelu sprowadzono specjalną maszynę TBM z Chin, która już przeszła testy w fabryce w Changsha. Na miejscu budowy trwają prace przy komorze startowej dla tej maszyny. Wykonawcy przewidują, że drążenie tunelu zajmie 10 miesięcy.
Inwestycja wpisuje się w szerszy projekt modernizacji połączeń kolejowych w Małopolsce o łącznej wartości 1,9 miliarda złotych. Obejmuje on modernizację 75 kilometrów trasy z Chabówki do Nowego Sącza oraz budowę 58 kilometrów nowej linii z Podłęża do Tymbarku i Mszany Dolnej.
Z Krakowa do Zakopanego w półtorej godziny
Nowe połączenie znacząco skróci czas podróży w regionie. Pociągi z Krakowa dojadą do Nowego Sącza w godzinę, a do Zakopanego w półtorej godziny. PKP PLK planuje zakończyć całą inwestycję do 2029 roku.
Co ciekawe, pierwsze plany tej trasy powstały już przed I wojną światową, ale wybuch konfliktu uniemożliwił ich realizację. Teraz, po ponad wieku, ambitny projekt wreszcie doczeka się realizacji.