Nowy węzeł na Zakopiance w Myślenicach: Koniec sygnalizacji świetlnej, początek bezkolizyjnego ruchu [ZDJĘCIA]

FK
FK

Budowa nowego węzła drogowego na Zakopiance w Myślenicach to inwestycja, która ma przynieść rewolucję w lokalnym i tranzytowym ruchu. Likwidacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego oraz stworzenie bezkolizyjnego połączenia to kluczowe elementy projektu, który pochłonie 56 milionów złotych i ma zostać ukończony do końca 2025 roku. Czy mieszkańcy i kierowcy odczują realną poprawę?

Bezkolizyjne skrzyżowanie zamiast świateł – co się zmieni?

Obecne skrzyżowanie Zakopianki z ul. Sobieskiego w Myślenicach, regulowane sygnalizacją świetlną, od lat było źródłem korków i frustracji kierowców. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podjęła decyzję o budowie nowego węzła drogowego, który ma poprawić płynność ruchu oraz bezpieczeństwo. W ramach inwestycji powstanie rondo na ul. Sobieskiego, z którego będzie można wjechać na drogę krajową nr 7.

Dodatkowo, na wysokości cmentarza żydowskiego zlikwidowane zostanie przejście dla pieszych, a nad Zakopianką powstanie kładka umożliwiająca bezpieczne przekraczanie drogi. Projekt przewiduje także budowę dodatkowych pasów ruchu, które pozwolą na łatwiejsze włączanie się do ruchu zarówno lokalnego, jak i tranzytowego. Jak podkreśla GDDKiA, likwidacja sygnalizacji świetlnej zdecydowanie poprawi płynność ruchu w tym miejscu.

Koszty i harmonogram prac

Wartość inwestycji wynosi 56 milionów złotych i jest finansowana ze środków budżetowych Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Za realizację projektu odpowiada firma Banimex, która rozpoczęła prace wiosną 2025 roku. Pierwszym etapem było przełożenie sieci energetycznych, teletechnicznych, kanalizacyjnych oraz gazowych kolidujących z inwestycją. Konieczna była także rozbiórka pięciu budynków znajdujących się na placu budowy.

Budowa potrwa około 18 miesięcy, z uwzględnieniem przerw zimowych. Zakończenie prac planowane jest na grudzień 2025 roku, co oznacza, że mieszkańcy Myślenic oraz kierowcy korzystający z Zakopianki muszą liczyć się z utrudnieniami przez najbliższe półtora roku.

Utrudnienia dla kierowców: Zwężenia i ruch wahadłowy

Budowa węzła wiąże się z czasowymi ograniczeniami w ruchu na Zakopiance. Od marca 2025 roku drogowcy regularnie wprowadzają zwężenia pasów oraz ruch wahadłowy na ul. Sobieskiego. Na odcinku około 400 metrów ruch odbywa się jednym pasem w każdym kierunku – samochody jadące do Krakowa zostały skierowane „pod prąd” na jezdnię prowadzącą do Zakopanego.

Takie utrudnienia mają charakter cykliczny i będą powtarzać się przez cały okres budowy wiaduktu nad Zakopianką. Jak informuje rzecznik GDDKiA Kacper Michna: „Musimy wprowadzić te ograniczenia, aby zamontować rusztowanie i deskowanie niezbędne do budowy płyty wiaduktu.” Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość – organizacja ruchu wróci do normy dopiero po zakończeniu prac.

Znaczenie inwestycji dla regionu

Droga krajowa nr 7 (Zakopianka) jest jednym z najważniejszych połączeń komunikacyjnych w Polsce, obsługując zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy. Na odcinku Jawornik–Myślenice średnie natężenie ruchu wynosi prawie 47 tysięcy pojazdów dziennie, co czyni tę trasę jedną z najbardziej obciążonych w kraju.

Budowa nowego węzła ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa oraz płynności ruchu na Zakopiance. Likwidacja sygnalizacji świetlnej oraz stworzenie bezkolizyjnego połączenia pozwoli uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji związanych z wymuszaniem pierwszeństwa czy nagłym hamowaniem.

Czy inwestycja spełni oczekiwania?

Nowy węzeł drogowy w Myślenicach to długo wyczekiwana inwestycja, która ma szansę znacząco poprawić jakość podróży zarówno dla mieszkańców regionu, jak i kierowców korzystających z Zakopianki. Choć obecne utrudnienia są uciążliwe, perspektywa bezkolizyjnego skrzyżowania oraz dodatkowych pasów ruchu daje nadzieję na rozwiązanie problemów komunikacyjnych tego odcinka drogi krajowej nr 7.

Podaj dalej
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *