Budowa nowego węzła drogowego na Zakopiance w Myślenicach to inwestycja, która ma przynieść rewolucję w lokalnym i tranzytowym ruchu. Likwidacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego oraz stworzenie bezkolizyjnego połączenia to kluczowe elementy projektu, który pochłonie 56 milionów złotych i ma zostać ukończony do końca 2025 roku. Czy mieszkańcy i kierowcy odczują realną poprawę?
Bezkolizyjne skrzyżowanie zamiast świateł – co się zmieni?
Obecne skrzyżowanie Zakopianki z ul. Sobieskiego w Myślenicach, regulowane sygnalizacją świetlną, od lat było źródłem korków i frustracji kierowców. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podjęła decyzję o budowie nowego węzła drogowego, który ma poprawić płynność ruchu oraz bezpieczeństwo. W ramach inwestycji powstanie rondo na ul. Sobieskiego, z którego będzie można wjechać na drogę krajową nr 7.
Dodatkowo, na wysokości cmentarza żydowskiego zlikwidowane zostanie przejście dla pieszych, a nad Zakopianką powstanie kładka umożliwiająca bezpieczne przekraczanie drogi. Projekt przewiduje także budowę dodatkowych pasów ruchu, które pozwolą na łatwiejsze włączanie się do ruchu zarówno lokalnego, jak i tranzytowego. Jak podkreśla GDDKiA, likwidacja sygnalizacji świetlnej zdecydowanie poprawi płynność ruchu w tym miejscu.
Koszty i harmonogram prac
Wartość inwestycji wynosi 56 milionów złotych i jest finansowana ze środków budżetowych Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Za realizację projektu odpowiada firma Banimex, która rozpoczęła prace wiosną 2025 roku. Pierwszym etapem było przełożenie sieci energetycznych, teletechnicznych, kanalizacyjnych oraz gazowych kolidujących z inwestycją. Konieczna była także rozbiórka pięciu budynków znajdujących się na placu budowy.
Budowa potrwa około 18 miesięcy, z uwzględnieniem przerw zimowych. Zakończenie prac planowane jest na grudzień 2025 roku, co oznacza, że mieszkańcy Myślenic oraz kierowcy korzystający z Zakopianki muszą liczyć się z utrudnieniami przez najbliższe półtora roku.
Utrudnienia dla kierowców: Zwężenia i ruch wahadłowy
Budowa węzła wiąże się z czasowymi ograniczeniami w ruchu na Zakopiance. Od marca 2025 roku drogowcy regularnie wprowadzają zwężenia pasów oraz ruch wahadłowy na ul. Sobieskiego. Na odcinku około 400 metrów ruch odbywa się jednym pasem w każdym kierunku – samochody jadące do Krakowa zostały skierowane „pod prąd” na jezdnię prowadzącą do Zakopanego.
Takie utrudnienia mają charakter cykliczny i będą powtarzać się przez cały okres budowy wiaduktu nad Zakopianką. Jak informuje rzecznik GDDKiA Kacper Michna: „Musimy wprowadzić te ograniczenia, aby zamontować rusztowanie i deskowanie niezbędne do budowy płyty wiaduktu.” Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość – organizacja ruchu wróci do normy dopiero po zakończeniu prac.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Droga krajowa nr 7 (Zakopianka) jest jednym z najważniejszych połączeń komunikacyjnych w Polsce, obsługując zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy. Na odcinku Jawornik–Myślenice średnie natężenie ruchu wynosi prawie 47 tysięcy pojazdów dziennie, co czyni tę trasę jedną z najbardziej obciążonych w kraju.
Budowa nowego węzła ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa oraz płynności ruchu na Zakopiance. Likwidacja sygnalizacji świetlnej oraz stworzenie bezkolizyjnego połączenia pozwoli uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji związanych z wymuszaniem pierwszeństwa czy nagłym hamowaniem.
Czy inwestycja spełni oczekiwania?
Nowy węzeł drogowy w Myślenicach to długo wyczekiwana inwestycja, która ma szansę znacząco poprawić jakość podróży zarówno dla mieszkańców regionu, jak i kierowców korzystających z Zakopianki. Choć obecne utrudnienia są uciążliwe, perspektywa bezkolizyjnego skrzyżowania oraz dodatkowych pasów ruchu daje nadzieję na rozwiązanie problemów komunikacyjnych tego odcinka drogi krajowej nr 7.