Już za około trzy tygodnie, 19 października na ulice Krakowa wyjadą nowe autobusy, które w tym roku zeszły z linii produkcyjnej. W większości będą to autobusy nisko i zeroemisyjnie zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG lub elektrycznie. Zastąpią wysłużone pojazdy.
19 października na ulice wyjadą autobusy w ramach nowego, 10-letniego kontraktu z firmą Mobilis. Łącznie podczas nowego kontraktu Mobilis będzie posiadał 151 nowych autobusów, z czego:
- 91 z nich to autobusy przegubowe na gaz ziemny (CNG),
- do tego 43 autobusy standardowe (CNG),
- 6 autobusów MIDI+ (CNG),
- 6 autobusów spalinowych Mini (Euro6),
- 5 autobusów Mini (elektrycznych).
Prywatny operator przejmie od MPK obsługę linii: 110, 113, 129, 163, 184, 196/496 i 511. Jednocześnie, linia 192 będzie obsługiwana przez miejskiego operatora. Częstotliwość kursowania wymienionych linii nie ulegnie zmianie w związku ze zmianą operatora.
Wraz z nową umową, uruchomione zostaną dwie zupełnie nowe linie dla których pozyskane zostały specjalne, dedykowane pojazdy, o mniejszych gabarytach:
- Uruchomiona zostanie linia 126 z Bronowic Małych przez Mydlniki, Chełm, Al. Kasztanową, Starowolską i Księcia Józefa do Os. Podwawelskiego. Zupełnie nowe połączenie na zachodzie miasta eliminujące białe plamy dostępności do KMK, ale również pomagające mieszkańcom Woli Justowskiej i Przegorzał w komunikacji pomiędzy dzielnicami, w tym dojeździe dzieci do szkół. Linia będzie kursować z częstotliwością co 30 minut przez wszystkie dni w tygodniu. Docelowo, po zakończeniu przebudowy ulicy Kościuszki, zakłada się skierowanie linii na Salwator, co pozwoli zwiększyć jej częstotliwość do 20 minut w godzinach szczytów;
- Uruchomiona zostanie linia 147, która zapewni połączenie osiedla Żabiniec z trasą tramwajową do Górki Narodowej i z węzłem przesiadkowym Nowy Kleparz. Autobusy jeździć będą po pętli, następującymi ulicami: Lekarską, ks. Siemaszki, Stefana Jaracza, Żabiniec i Zdrową. Linia będzie kursować z częstotliwością co 10 minut w godzinach szczytu i co 15 minut poza, a w dni wolne co 20 minut.
Jednocześnie, proponowane są następujące zmiany:
- Wydłużenie linii 142 z pętli Aleja Przyjaźni do pętli Czyżyny Dworzec, przywracając bezpośrednie połączenie dla mieszkańców rejonu ulicy Marii Dąbrowskiej z centrum Nowej Huty;
- Wydłużenie linii 163 z pętli Nowy Bieżanów Południe do pętli Miejskie Centrum Opieki, zapewniając w ten sposób bezpośredni dojazd z Nowej Huty do Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu;
- Wydłużenie linii 193 z pętli Prądnik Czerwony do dworca Górka Narodowa P+R, przywracając bezpośrednie połączenie z rejonu Górki Narodowej i Osiedla Gotyk w kierunku Nowej Huty.
Zwolnione w krakowskim MPK autobusy z linii przekazanych do operatora Mobilis, nie znikną z ulic miasta i zostaną przeznaczone do obsługi nowych połączeń i wzmocnienia już istniejących, oto zaprezentowane przez miasto propozycje:
- Wydłużenie linii 125, będzie kursować po nowej stałej trasie z pętli Złocień przez ulicę Domagały, Nad Drwiną, Półłanki, Botewa, Surzyckiego, Lipską, Saską, Stoczniowców, Ofiar Dąbia, Aleję Pokoju, Cystersów, Mogilską, Lubicz, Rakowicką do Dworca Głównego Wschód. Linia będzie kursować z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza, a w dni wolne co 20 minut;
- Linia 195 zastąpi dotychczasową linię 425 na trasie: Mały Płaszów P+R – Surzyckiego, Botewa, Półłanki, Agatowa – Złocień – Agatowa, Bieżanowska, Barbary/Mała Góra, Ćwiklińskiej, Teligi, Wielicka – Rżąka. Linia kursować będzie co 20 minut w dni powszednie i co 40 minut w dni wolne;
- Uruchomiona zostanie linia 148, która zapewni nowe połączenie z rejonu Małego Płaszowa przez obszar rozbudowującej się zabudowy mieszkaniowej w rejonie ulicy Myśliwskiej i Koszykarskiej z obiektami handlowymi i wystawienniczymi w Łęgu oraz dworcem w Czyżynach. Linia będzie kursować po trasie: Zajezdnia Płaszów – Mały Płaszów P+R – Myśliwska – Koszykarska – Nowohucka – Galicyjska – Rondo Czyżyńskie – Czyżyny Dworzec z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza, a w dni wolne co 40 minut;
- Linia 153 zostanie skierowana do pętli Miejskie Centrum Opieki. Dodatkowo, wybranymi kursami będzie obsługiwać przystanek Wydział Farmaceutyczny UJ;
- Wydłużona zostanie linia 155 przez ulicę Malborską, Kamieńskiego i aleję Powstańców Śląskich do dworca Podgórze SKA.
Zmiany proponowane są też na Prądniku Białym i samej Górce Narodowej, gdzie mieszkańcy wnioskowali o zmiany:
- Wydłużenie linii 169/469 przez ulicę Siewną i Aleję 29 Listopada do dworca Górka Narodowa P+R. W kierunku powrotnym będzie kursować przez Osiedle Gotyk;
- Uruchomienie linii 317 w miejsce dotychczasowej 537, przedłużając część kursów po następującej trasie: Dworzec Główny Wschód – Aleja 29 Listopada – Kuźnicy Kołłątajowskiej – Witkowice/Marszowiec (co drugi kurs na dłuższej trasie). Linia będzie kursować z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 30 minut poza, a w dni wolne co 30 minut.
Dodatkowo, w Nowej Hucie linia 160 w dni powszednie zostanie wydłużona z Ruszczy do pętli w Pleszowie. Rozwiązanie to poprawi zarówno ofertę przewozową dla mieszkańców Ruszczy, jak i otworzy nowe możliwości dojazdu dla pasażerów z Wadowa i Łuczanowic.
W kolejnych tygodniach, gdy między innymi dokończone zostaną remonty i przebudowy ulic, zaproponowane zostaną dodatkowe zmiany w funkcjonowaniu KMK:
- Uruchomienie linii 104 po trasie: Swoszowice SKA – Forteczna – Pod Fortem – Czerwone Maki P+R;
- Uruchomienie linii 105 od 4 listopada 2024 r. na wybranych kursach do pętli Osiedle Piastów;
- Uruchomienie linii 108 na nowej trasie przez ulicę Tetmajera;
- Uruchomienie linii 113 do Centrum Handlowego przy ulicy Galicyjskiej;
- Skierowanie na nową trasę linię 137 z Górki Narodowej P+R przez Aleję 29 Listopada i ulicę Opolską do Bronowic Małych i ul. Lindego.
Dodatkowo, są plany, aby stworzyć połączenia autobusowe dla rejonu Lesiska i Łęgu oraz przez ulicę Ciesielskiego oraz Życzkowskiego.
Źródło: Krakow.pl