Rozpoczęło się drążenie najdłuższego w Polsce tunelu kolejowego. Prace na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany, to ważny element największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski.
Dwa niemal 4 kilometrowe tunele powstaną na linii kolejowej nr 104 pomiędzy Limanową a Klęczanami. W jednym z nich będą kursować pociągi, drugi będzie pełnił funkcje ewakuacyjne. Tunele zostaną wydrążone przy pomocy tarcz TBM, które będą równocześnie usuwać urobek i układać ściany tuneli.
Maszyny otrzymały żeńskie imiona
Zobacz
Maszyny i tarcze TBM, które wydrążą tunel, otrzymały żeńskie imiona. Pierwsza do działania przystąpi mniejsza maszyna – Kinga. Ma 170 metrów długości i waży przeszło 600 ton.
Cztery razy większa jest Jadwiga, która zajmie się budową tunelu przeznaczonego dla pociągów. Wszystkie jej elementy są już na placu budowy i inżynierowie składają je w całość. Jadwiga ma rozpocząć pracę w połowie roku.
Tunel pomiędzy Męciną i Mordarką znacznie skróci podróże na trasie Limanowa – Nowy Sącz. Dzięki niemu najszybsze pociągi pokonają ten odcinek w ok. 20 minut. To pierwszy z wielu takich obiektów, które powstaną w ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski.
Projekt „Podłęże-Piekiełko”
Modernizacja linii kolejowej Limanowa – bocznica Klęczany to jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże-Piekiełko” na których już realizowane są prace budowlane. Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Po zakończeniu projektu najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków–Nowy Sącz w około 60 minut, a podróż do Zakopanego zajmie około 90 minut.
Źródło: PKP PLK