Krakowscy kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej nie będą zadowoleni. Zarząd Dróg Miasta Krakowa zdradził pięć strategicznych zadań, które zostaną wykonane w centrum miasta. Wiąże się to ze sporymi utrudnieniami w ruchu.
Kraków w 2025 roku zmieni swoje oblicze. Wszystko za sprawą kolejnych remontów w centrum miasta. Chodzi o wymianę szyn na ul. Franciszkańskiej, remont mostu Grunwaldzkiego, przebudowę węzłów tramwajowych przy ul. Piłsudskiego i Teatrze Bagatela, a także modernizację ul. Starowiślnej.
W marcu ruszają roboty
Pierwsze roboty rozpoczną się już w marcu i będą obejmować remont torowiska na ulicy Franciszkańskiej, który zakończy się w okresie wakacyjnym. Równolegle ruszą prace na moście Grunwaldzkim, które potrwają dziewięć miesięcy. W dalszym etapie planowana jest przebudowa węzła tramwajowego przy ulicy Piłsudskiego, która zostanie ukończona do końca roku.
Kolejnym etapem będą prace przy Teatrze Bagatela i na części ulicy Karmelickiej. Ostatnią inwestycją jest modernizacja ulicy Starowiślnej, którą ZDMK planuje realizować w okresie od czerwca 2026 r. do października 2027 r.
Ulica Franciszkańska
Zakres prac na ulicy Franciszkańskiej obejmuje wymianę szyn od ulicy Grodzkiej (od przystanku „Plac Wszystkich Świętych”), do węzła „Filharmonia”. Roboty zostaną podzielone na etapy i będą wiązać się z czasowym zamknięciem ulicy dla ruchu ogólnego, z jednoczesnym zapewnieniem dojazdu do posesji.
Most Grunwaldzki
Most Grunwaldzki wymaga gruntownego remontu. Ekspertyza Politechniki Krakowskiej wskazuje, że aby zapewnić jego bezpieczne użytkowanie przynajmniej do roku 2038, niezbędne jest przeprowadzenie generalnych prac modernizacyjnych, nie później niż do sierpnia 2026 r.
Węzeł tramwajowy przy ulicy Piłsudskiego
Przebudowa węzła tramwajowego przy ulicy Piłsudskiego obejmuje modernizację rozjazdów oraz układu drogowo-torowego na ulicy Straszewskiego, na odcinku od przejścia dla pieszych przy ulicy Smoleńsk do skrzyżowania Straszewskiego i Piłsudskiego, a także na ulicy Piłsudskiego, od przystanku „UJ – AST” do ulicy Straszewskiego.
W ramach inwestycji powstanie peron wiedeński, zostaną zmodernizowane chodniki, a także zjazdy. Torowisko tramwajowe zostanie wykonane z prefabrykowanych płyt betonowych. Docelowy ruch drogowy na ulicy Straszewskiego zostanie utrzymany w obu kierunkach, z jednym pasem poprowadzonym po torowisku.
Węzeł tramwajowy przy Teatrze Bagatela
Zakres prac przy węźle Bagatela i na ulicy Karmelickiej obejmuje przebudowę węzła rozjazdowego, a także modernizację odcinka ulicy Karmelickiej od Teatru Bagatela do ulicy Garbarskiej. Torowisko tramwajowe zostanie wykonane z prefabrykowanych płyt ze zintegrowaną nawierzchnią z kostki granitowej. Nawierzchnia miejsc postojowych, a także chodników zostanie wykonana z kostki kamiennej, a jezdnia pokryta asfaltobetonem.
Ulica Starowiślna
Ulica Starowiślna zostanie przebudowana na odcinku od skrzyżowania z ulicą Dietla (bez skrzyżowania) do mostu Powstańców Śląskich. Prace obejmą modernizację torowiska, jezdni, chodników oraz systemów odwodnienia, a także oświetlenia. W ramach inwestycji zostaną przebudowane skrzyżowania z ulicami Berka Joselewicza, Miodową, Dajwór, Rzeszowską, Przemyską, św. Wawrzyńca, a także Podgórską.
Z kolei skrzyżowanie ulicy Podgórskiej z ulicami św. Wawrzyńca i Halicką zostanie przebudowane na rondo. Remontem objęty zostanie most Powstańców Śląskich. Zakres prac na obiekcie to wymiana nawierzchni jezdni i torowiska, nowe oświetlenie, a także modernizacja konstrukcji nośnej oraz systemu odwodnienia.
Źródło: Kraków.pl