W Krakowie pociągi mają być cichsze. Wszystko za sprawą testowanej nowej nawierzchni bezpodsypkowej. Jej zastosowanie ma na celu ograniczenie hałasu i drgań.
Do końca września zaplanowano testy nowej nawierzchni bezpodsypkowej, którą zbudowano w ramach poligonu badawczego przy przystanku kolejowym Kraków Przylasek. Pomyślne rezultaty badań umożliwią stosowanie takiej nawierzchni na sieci zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe w miejscach o szczególnych wymaganiach technicznych, np. tunelach.
Taka nawierzchnia z powodzeniem stosowana jest również w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, Katarze i Australii. Producent deklaruje, że w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami cechuje się dużą trwałością i stabilnością, a także ograniczonymi wibracjami i hałasem podczas przejazdu pociągu.
Pierwszy fragment nawierzchni w Polsce
Zobacz
Pierwszy w kraju 200-metrowy fragment tego typu nawierzchni bezpodsypkowej zbudowano w zeszłym roku na linii kolejowej nr 95 (Podłęże – Kraków Mydlniki), na wysokości nowego przystanku kolejowego Kraków Przylasek.
Obecnie specjaliści PLK SA i Instytutu Kolejnictwa sprawdzają, jak testowany fragment torów zachowuje się przy intensywnym ruchu, m.in. ciężkich pociągów towarowych. Końcowe pomiary zaplanowano na wrzesień.
Jeżeli testy wypadną pomyślnie, to nowy rodzaj nawierzchni kolejowej będzie mógł uzyskać certyfikację do powszechnego stosowania w Polsce, szczególnie w miejscach wymagających ograniczenia oddziaływania torów na bezpośrednie otoczenie.
Źródło: PKP PLK