W Krakowie zaprezentowano nowy autobus wodorowy. Czy zastąpi on obecne autobusy?

KS
KS
autobus wodorowy

Prezentacja autobusu odbyła się w zajezdni autobusowej Płaszów MPK SA w Krakowie. Wodorowy autobus marki Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell zaprezentowany w zajezdni MPK w Krakowie potrafi na trasie o średnich wymaganiach pokonać nawet do 400 km. MPK w Krakowie planuje zakup 10 takich pojazdów.  

Kraków został wybrany na miejsce prapremierowego pokazu autobusu Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell zasilanego wodorem. Firma Daimler Buses Polska zdecydowała, że pokaże swój nowoczesny pojazd w zajezdni autobusowej Płaszów MPK SA w Krakowie. 

To nie przypadek, że to zajezdnia MPK w Krakowie została wybrana na miejsce tego pokazu, bo to właśnie tam od czerwca 2022 roku są eksploatowane autobusy zasilane wodorem i to tam stanęła pierwsza w Polsce stacja Orlenu do tankowania wodoru. 

– Bardzo się cieszymy, że to właśnie Kraków został wybrany na miejsce tego pokazu. Nasze przedsiębiorstwo już od prawie dwóch lat eksploatuje autobusy zasilane wodorem różnych producentów. Zdobyte przez nas doświadczenie pozwoli na rozwój floty autobusów wodorowych w Krakowie wraz z przygotowaniem niezbędnej do tego infrastruktury – powiedział podczas prezentacji wiceprezes MPK Mariusz Szałkowski. 

Krakowski przewoźnik złożył już wniosek o dofinasowanie zakupu 10 autobusów wodorowych. Gdy tylko ten wniosek uzyska akceptację, zostanie ogłoszony przetarg na dokonanie zakupu. Jednocześnie zarząd MPK w Krakowie już zaakceptował projekt przygotowania nowej zajezdni do obsługi autobusów zasilanych wodorem.  

Podstawą jest tu napęd bateryjno-elektryczny. Ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, będące wodorowym generatorem prądu, służy do zwiększenia zasięgu. Dzięki korzystnemu rozkładowi masy technologia ta umożliwia uzyskanie dużej zdolności przewozowej. Ze względu na duży zasięg nie przewiduje się doładowywania baterii na trasie.

Ładowanie odbywa się zawsze w zajezdni za pomocą złącza plug-in. Pojazd zaspokaja zatem wysokie wymagania przewoźników dotyczące zasięgu, w związku z czym może bezproblemowo zastąpić autobusy miejskie z silnikami spalinowymi. 

fot. /mpk.kraków.pl/

Źródło: mpk.kraków.pl

Podaj dalej
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *