Remont Mostu Grunwaldzkiego rusza 10 maja i już teraz zapowiadany jest jako jeden z największych komunikacyjnych paraliżów ostatnich lat. Jednak to nie wszystko – przy okazji modernizacji miasto wprowadza kolejne cięcia w kursowaniu tramwajów, które szczególnie dotkną mieszkańców Nowej Huty i wschodnich dzielnic Krakowa.
Remont Mostu Grunwaldzkiego – paraliż dla kierowców i pasażerów
Od soboty, 10 maja, Most Grunwaldzki zostaje całkowicie wyłączony z ruchu samochodowego na 7 miesięcy i tramwajowego na 5,5 miesiąca. Prace obejmą wymianę nawierzchni, remont torowiska, naprawę płyty mostu i modernizację ciepłociągu. Przeprawa przez Wisłę będzie dostępna wyłącznie dla pieszych i rowerzystów, a komunikacja miejska zostanie skierowana na objazdy i tymczasowe przystanki.
Cięcia w komunikacji miejskiej – Nowa Huta najbardziej poszkodowana
Czytaj także: Aleksander Lenart – młody geniusz z Krakowa. Czy na UJ rośnie kolejny Elon Musk?
Jak alarmuje Platforma Komunikacyjna Krakowa (tutaj), remont mostu to nie tylko utrudnienia na trasach objazdowych, ale także poważne ograniczenia w siatce połączeń tramwajowych, zwłaszcza w Nowej Hucie. Najważniejsze zmiany to:
- Linia 52 w weekendy pojedzie co 20 minut zamiast co 10. O ile na Ruczaju częstotliwość częściowo przejmie linia 72, to mieszkańcy Czyżyn, Bieńczyc i os. Piastów nie dostaną żadnej rekompensaty – tramwaj będzie kursował dwa razy rzadziej.
- Linia 71 nie dojedzie już do Wzgórz Krzesławickich, a jedynie do Elektromontażu. Wzgórza stracą zarówno częstą linię 1, jak i zastępczą 71. Zamiast 16 kursów na godzinę zostanie ich tylko 8.
- Powrót tramwajów na al. Solidarności i otwarcie przystanku „Zalew Nowohucki” to dobra wiadomość, ale z czterech linii wrócą tylko trzy: 4, 21, 22. Linia 75 (dawne 44) nie wraca, więc kursów będzie mniej.
- Linia 75 pojedzie ul. Ptaszyckiego, zastępując zawieszoną linię 16, ale tylko w godzinach szczytu. To oznacza mniej kursów i utratę połączenia w stronę urzędu na os. Zgody czy Bieńczyc.
- Na os. Zgody zostaje tylko jeden tramwaj – linia 21. Zawieszenie linii 16 pozbawia mieszkańców dogodnych połączeń, mimo że mogła wrócić przynajmniej na trasie do os. Piastów.
Kraków tnie komunikację – coraz mniej kursów w całym mieście
Nowe ograniczenia dołączają do już istniejących cięć, które dotknęły m.in. Górkę Narodową, Nowy Bieżanów, Borek Fałęcki, Salwator i Bronowice. W efekcie duże obszary miasta mają coraz mniej kursów tramwajów i autobusów, a alternatywy są ograniczone.
Czytaj także: Horror! Chcieli pociąć chłopca maczetą, bo był za Cracovią [FILM]