Reklamy wielkopowierzchniowe przy drodze Kraków-Zakopane mają zostać zlikwidowane. Decyzja ma zostać podjęta podczas audytu krajobrazowego, który przygotuje Samorząd Województwa Małopolskiego.
Jak dowiedziała się PAP w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego (UMWM), audyty krajobrazowe są sporządzane po raz pierwszy przez wszystkie województwa. Ma być to kompleksowe spojrzenie na całość zasobów krajobrazowych w Polsce.
Audyt ma na celu m.in. wskazać miejsca lub odcinki dróg publicznych, wzdłuż których należy doprowadzić do porządku zasady sytuowania reklam lub nawet – w miejscach szczególnych – wprowadzić całkowity zakaz ich lokalizacji.
W prawie widnieje informacja, że gminy odpowiadają za wprowadzanie na swoim terenie uchwał krajobrazowych. Podstawą działań jest Ustawa o planowaniu, a także zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z zapisami ustawy, to lokalne władze mają doprecyzować granice tych obszarów, a także ustalić szczegóły regulacji.
W 2017 r. UMWM przygotował inicjatywę “Montevideo”, która była skierowana do samorządów leżących wzdłuż Zakopianki. Miała ona na celu ułatwienie radnym wprowadzenie reklamowego porządku.
Walka z reklamami przy Zakopiance
Jedynym miastem, które skorzystało z takiej możliwości jest Nowy Targ. Rada Miasta jako jedyny samorząd wzdłuż zakopianki przyjął pod koniec 2019 r. uchwałę reklamową. Radni wyznaczyli wzdłuż drogi strefę krajobrazową, w której obowiązuje zakaz stawiania reklam. Walkę z reklamami postanowił stoczyć również Urząd Gminy Wiejskiej Nowy Targ. Pod koniec października do UMWM wpłynął projekt uchwały krajobrazowej z tego samorządu.
Porządek z reklamami przy Zakopiance zapowiadają także władze Zakopanego. W rozmowie z PAP burmistrz miasta, Łukasz Filipowicz poinformował, że wejście w życie przygotowywanej ustawy mogłoby nastąpić dopiero w 2026 r.
Źródło: PAP