W Krakowie trzeba zagęścić zabudowę? ″Takiej patodeweloperki jeszcze tu nie było!″

M N
M N

Czy Kraków potrzebuje zagęszczenia zabudowy mieszkaniowej? Tak wynika z prezydenckiej propozycji zawartej w ramach aktualizacji Strategii Rozwoju Krakowa ″Tu chcę żyć″. Bloki mają stanąć m.in. w miejsce obecnie istniejących galerii handlowych. – To patodeweloperka jakiej nawet Kraków nie widział – alarmuje wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa, Michał Drewnicki.

Na pierwszy rzut oka sprawa wygląda faktycznie na niepokojącą. W ramach aktualizacji Strategii Rozwoju Krakowa urząd wykazał tereny, które zostały wskazane do przekształcenia na cele budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego. Chodzi m.in. o popularne sklepy wielkopowierzchniowe i małe pawilony zaopatrujące lokalnych mieszkańców.

Tereny usługowe zamienione na bloki?

W argumentacji tej decyzji czytamy, że w wybranych obszarach miasta jest potrzeba zwiększenia intensywności zabudowy mieszkaniowej. Istnieje potrzeba przekształcenia części terenów usługowych na tereny wielofunkcyjne w tym funkcje mieszkaniowe.

O jakie okolice chodzi? W przypadku Mistrzejowic chodzi o jedyne tereny usługowe. I one teraz zostany wskazane do przekształcenia pod zabudowę blokami mieszkalnym – alarmuje Michał Drewnicki, który złożył w tej sprawie interpelację.

″Wskazano m.in. obszar małych i jedynych pawiloników na granicy osiedla Złotego Wieku i osiedla Tysiąclecia, które stanowią jedyne centrum dzielnicowe z placem targowym, sklepikami spożywczymi, punktami usługowym. Ewentualne przekształcenie zgodnie z prezydencką propozycją będzie śmiercią dzielnicy i patodeweloperką jakiej nawet Kraków nie widział″ – napisał Drewnicki w interpelacji.

Katastrofalne skutki i protesty mieszkańców

″Z innych przykładów urząd zaplanował przekształcenie terenu dzisiejszego centrum handlowego Krokus czy Serenady, sklepy Kaufland na os. Kombatantów czy punktów usługowych i handlowych na os. Bohaterów Września. Dopuszczenie w tych miejscach zabudowy będzie miało katastrofalne skutki, domyślam się również wielkich protestów mieszkańców. Jest to również destrukcyjne z punktu widzenia zasad urbanistyki″ – czytamy dalej.

Propozycja Aleksandra Miszalskiego jest daleko idąca i może mieć wielki wpływ na kształt miasta w wielu rejonach. Te decyzje muszą być właściwie przestudiowane, by zbadać, w jaki sposób mogą wpłynąć na dalszy rozwój miasta i komfort obecnych mieszkańców Krakowa.

Odpowiedź Urzędu

Do naszego artykułu odniosło się biuro prasowe Urzędu Miasta Krakowa. Odpowiedź publikujemy w całości:

Zgodnie z Uchwałą nr VII/116/24 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 lipca 2024 r., praca nad aktualizacją Strategii Rozwoju Krakowa odbywa się m.in. w ramach cyklicznych spotkań Zespołu zadaniowego ds. przygotowania projektu aktualizacji dokumentu „Strategia Rozwoju Krakowa. Tu chcę żyć. Kraków 2030”. Dodatkowo, organizowane są spotkania z przedstawicielami klubów zasiadających w Radzie Miasta Krakowa w celu omówienia i przedyskutowania elementów Strategii opracowanych przez zespół zadaniowy. Do tej pory odbyły się dwa takie spotkania – 4 kwietnia oraz 15 maja. Należy podkreślić, że po reformie sytemu planistycznego z 2023 r. Strategia Rozwoju staje się istotnym dokumentem dla rozwoju każdej gminy w Polsce (w tym dla Krakowa) i wiąże się ściśle ze sporządzanym planem ogólnym.

Na spotkaniu roboczym 15 maja z udziałem radnych, spośród licznych analiz wykonanych i przedstawianych przez Urząd Miasta Krakowa, prezentowane było opracowanie „Tereny wskazane do przekształcenia na cele budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego – prace w toku” jako materiał wykonany na potrzeby planu ogólnego. To jeden z wielu slajdów omawianej prezentacji stał się zaczynem do wspomnianego artykułu na portalu KR24.pl., a także do interpelacji jednego z radnych Krakowa.

Co było w analizie, która wywołała dyskusję? Odpowiadając na potrzeby z zakresu budownictwa mieszkaniowego oraz zmieniające się trendy w zakresie handlu z rosnącą rolą e-handelu, analiza miała oszacować potencjał inwestycyjny terenów gospodarczych i terenów usług z zakresu handlu w Krakowie. Pokazano w niej przede wszystkim tereny handlu wielkopowierzchniowego, które funkcjonują w naszym mieście, a – z uwagi na zmiany w tym segmencie działalności handlowej – będą się zmieniać. Przykładem takiego zjawiska jest niedawna rozbiórka dawnego centrum handlowego Plaza. Ponadto, w ramach analizy pokazano inne tereny gospodarcze lub usługowe, które – w przypadku wybrania takiego wariantu rozwoju – mogłyby zostać włączone w planie ogólnym do Strefy Wielofunkcyjnej z zabudową wielorodzinną o symbolu SW. Warto podkreślić, że Strefa Wielofunkcyjna z zabudową wielorodzinną – jak sama jej nazwa wskazuje – łączy w sobie kilka funkcji, tj. zabudowę mieszkaniową wielorodzinną, tereny usługowe, ale również tereny zieleni urządzonej oraz tereny infrastruktury technicznej i drogowej. O tym, czy dany teren będzie mógł przekształcić się w jedną z tych funkcji, zadecyduje Rada Miasta Krakowa, podejmując i uchwalając dla danego obszaru nowy plan miejscowy.

Co warte podkreślenia, wspomniana analiza, która była jedną z wielu prezentowanych podczas spotkania 15 maja, to nie jest ostateczny dokument wskazujący kierunek zmian w strukturze przestrzennej. Urząd Miasta Krakowa wykonuje wiele analiz możliwych przemian funkcjonalnych terenów w Krakowie tak, aby podjąć jak najlepsze decyzje w dokumencie Strategii Rozwoju oraz w planie ogólnym. Dokumenty te po opracowaniu mają być zgodne z przyjętymi harmonogramami i udostępnione mieszkańcom jesienią 2025 r., a o ich ostatecznym kształcie zadecyduje Rada Miasta Krakowa.

Przemysław Walaszczyk
Dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej
Urząd Miasta Krakowa

Quick Link

Podaj dalej
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O Nas

Jesteśmy najszybciej rozwijającym się portalem na temat Krakowa i Małopolski

Redakcja

Zobaczysz coś ciekawego, chcesz żebyśmy o tym napisali? Daj nam znać:

redakcja@kr24.pl

Chcesz zamieścić reklamę na naszym portalu? Napisz:

reklama@kr24.pl

Wydawcą portalu jest
Fundacja KR24.pl

Wpisana do rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji Oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: 0001110778