Problemy z komunikacją miejską w Woli Justowskiej. Autobus aglomeracyjny przyśpieszonej linii 300 przejeżdża mieszkańcom przed nosami, bo nie ma tych przystanków na liście.
Mieszkańcy proszą miasto o wyznaczenie dodatkowych przystanków na trasie linii 300 (Osiedle Podwawelskie – Kraków Airport). Mowa o dodaniu przystanków: M. Konopnickiej, Instytut Reumatologii, Przegon, Piastowska, Lajkonik, Strzelnica, Sielanka, Park Decjusza. Linia 300 to linia przyspieszona, więc z założenia nie zatrzymuje się na wielu pośrednich przystankach.
Pytanie, czy w tej sytuacji jest to dobre rozwiązanie.
Pusty autobus omija kluczowe przystanki
Mieszkańcy interweniowali już w tej sprawie do Zarządu Transportu Publicznego pokazując problem. Podsyłali zdjęcia jak pusty autobus jedzie przez Wolę Justowską pomijając kluczowe przystanki, na których czekało mnóstwo pasażerów.
W ostatnim czasie interpelację w tej sprawie w imieniu mieszkańców skierowała do władz Krakowa radna miejska Agnieszka Łętocha.
– Autobus aktualnie nie zatrzymuje się na przystankach na Woli Justowskiej, kursując bezpośrednio na trasie do lotniska. Zgodnie z prośbą mieszkańców proponuje, by przystanek przy ul. Konopnickiej był stałym, a pozostałych siedem – na żądnie – pisze radna.
Miasto nie widzi problemu
Na ten moment jedyną alternatywą dla mieszkańców jest autobus 152, który często jest spóźniony i przepełniony. Inną opcją jest samochód prywatny lub taksówka. Miasto jednak dalej uważa, że dodatkowe przystanki nie są potrzebne. Konsekwentnie odmawia ich wyznaczenia dla linii 300.
– W przeszłości funkcjonowała linia autobusowa, kursująca na analogicznej jak obecnie linia 300 trasie, od przystanku Muzeum Narodowe do Portu Lotniczego, i nie spełniała we właściwy sposób swojej roli. Pasażerowie, których celem podróży nie było lotnisko w Balicach, często skarżyli się na tłok generowany przez osoby jadące do i z Portu Lotniczego, przewożące bagaż o większych gabarytach zajmujący dużo miejsca w pojeździe – tłumaczy w odpowiedzi na interpelację zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik.
Z tego względu uruchomiono nową, przyspieszoną linię 300, przeznaczoną w całości do obsługi lotniska, kursującą z pętli Os. Podwawelskie i zatrzymującą się na minimalnej liczbie przystanków pośrednich. Jej celem i podstawowym zadaniem jest zapewnienie jak najszybszego połączenia centrum miasta z lotniskiem.
Władze miasta twierdzą, że z uwagi na charakter tego połączenia niewskazane jest dodawanie przystanków pośrednich, które wydłużą czas przejazdu, a dodatkowo spowodują większe mieszanie się potoków pasażerskich, ponownie generując problemy, które przyczyniły się do uruchomienia linii 300, przeznaczonej do obsługi Portu Lotniczego.