Flotę krakowskiego przewoźnika mają zasilić nowe tramwaje. Dzięki trzem przetargom do Krakowa ma trafić 90 nowych maszyn. Jeżeli wszystko się uda, to z ulic znikną wagony bez klimatyzacji i niskiej podłogi.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne 5 grudnia otworzyło oferty w trzech przetargach na dostawę do Krakowa łącznie do 90 nowych tramwajów. Zamówienie MPK w Krakowie obejmowało trzy rodzaje wagonów takich jak:
- do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 metrów
- do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 metrów
- do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 metrów
Dostawą do 30 nowych tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 metrów jest zainteresowanych dwóch dostawców. Ofertę z ceną 23 055 000 zł netto za jeden wagon złożyła PESA Bydgoszcz SA oraz Skoda Transportation a.s, która jeden wagon wyceniała na 24 068 000 zł netto.
Stare tramwaje zostaną wycofane
MPK planuje, że po dostawie co najmniej 30 nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą. Tramwaje również będą wyposażone w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. To szczególnie ważne dla osób z ograniczoną mobilnością, przede wszystkim osób poruszających się na wózkach oraz osób niewidomych i słabowidzących.
Wszystkie przesłane do MPK SA w Krakowie oferty będą dokładnie sprawdzane, a także weryfikowane. Po upewnieniu się, że producenci dołączyli wszystkie wymagane dokumenty i spełnili wszystkie wymagania zostanie wybrana najlepsza oferta.
Wszystko zależy od pieniędzy
Liczba tramwajów, którą ostatecznie uda się zamówić będzie zależała od możliwości finansowych MPK w Krakowie oraz uzyskanych środków zewnętrznych. Krakowski przewoźnik złożył już wniosek o dofinansowanie do zakupu 30 tramwajów w ramach programu FEnIKS.
Decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które będą kupowane, MPK SA brało pod uwagę zarówno oczekiwania pasażerów, jak również intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie (trwają prace przy budowie linii do Mistrzejowic, a w planach miasta jest powstanie kilku kolejnych tras, w tym m.in. na Azory).
Źródło: Kraków.pl