Zakończono jedno z najtrudniejszych zadań inżynieryjnych pierwszego etapu budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Od teraz Sudół Dominikański płynie nowym nurtem.
Projekt związany z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic zakładał likwidację istniejącego fragmentu potoku Sudoł Dominikański na odcinku od skrzyżowania ul. Młyńskiej z ul. Macieja Miechowity do połączenia z kanałem biegnącym od ronda Młyńskiego do rzeki Prądnik. Pod koniec czerwca Gülermak, generalny wykonawca Tramwaju do Mistrzejowic, przepiął nurt rzeki na nowe koryto. Wody potoku wprowadzono do komory w rejonie ulicy Miechowity, by następnie popłynąć przez całą długość nowo wybudowanego kanału, czyli 388,65 m (wraz z komorami ok. 400 m). Przebudowa tego odcinka Sudołu Dominikańskiego kosztowała około 30 milionów złotych.
– Sudoł Dominikański w dotychczasowym nurcie przebiegał dokładnie w miejscu, gdzie wykonujemy tunel i budujemy nowy układ drogowy. Ten front robót jest teraz dla nas dostępny. Dzięki temu do końca sierpnia, już nad nowym kanałem Sudołu Dominikańskiego, wybudujemy zachodnią część jezdni. Ruch pieszy i kołowy zostanie przekierowany z części wschodniej, żeby zwolnić nam teren pod budowę tunelu. Dzięki temu, będziemy realizowali ściany szczelinowe na odcinku rondo Młyńskie – rondo Polsadu – mówi Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu.
Rzeka zmieniła lokalizację
Sudoł Dominikański będzie teraz przebiegał pod częścią chodników i jezdni. Rzeka zmieniła swoją lokalizację o około 8–10 m w kierunku zachodnim. Płynie w specjalnie przygotowanym korycie, które składa się z 189 prefabrykatów o długości 2,0 m i przekroju wewnętrznym 2,25 x 3,0 m. Natomiast waga pojedynczego elementu to aż 10,8 tony. Inżynierowie z firmy Gülermak wybrali technologię, z wykorzystaniem prefabrykowanych elementów, które były łączone bezpośrednio na miejscu budowy. Dzięki temu możliwe było etapowanie robót w ramach projektu oraz zminimalizowanie uciążliwości dla mieszkańców.
fot. /ZDMK/
Źródło: ZDMK